Vastagbőr

Ilyen ország nincs még egy!

"üzletemberek"

Mészáros Lőrinc idén már 3,6 milliárd forintért épít egy kilométer vasutat

A Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó V-Híd Zrt. végezheti a Debrecen – Füzesabony vasútvonal korszerűsítésének első ütemét közel 55 milliárd forintért. Ez ugyan jóval több annál, amennyit a kormány előzetesen szánt a beruházásra, és ez lesz az ország történetének legdrágább vasútvonala, de megcsinálják.

A G7 számolt be róla, hogy a tendert kiíró Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) éppen karácsony előtt egy nappal tette közzé a beérkező ajánlatokról szóló összegzését. Ebből kiderül, hogy a közbeszerzésen ugyan öt cég indult, ám közülük a magyar Dömper Kft.-t és az osztrák hátterű Swietelsky Vasúttechnika Kft.-t kizárták, a szintén osztrák Strabag és a német tulajdonú Vasútépítők Pályatervező Kft. pedig majdnem 3 milliárddal drágábban vállalta volna a munkát, mint Mészáros Lőrinc cége. De igazából ez semmit nem jelent, hiszen ezer éve tudjuk tudjuk, hogy milyen ügyesen lehet csinálni úgy is a tendereket, hogy ne legyen kivetnivaló a győztesben (legutóbbi példa erre a kispesti szocik és a józsefvárosi Fidesz összejátszása). Aki most veszít, majd legközelebb nyer, és ugyanilyen vastagon foghat a tolla. Vagy ha vasútról beszélünk, akkor évről évre vastagabban…

A mostani fejlesztés a debreceni BMW-gyárhoz köthető, elvileg 120 milliárd forintnyi beruházás egyik legdrágább eleme. De még úgy is szörnyen túlárazottnak tűnik, hogy a Debrecen és Macs közötti nagyjából 15 kilométeres szakasz felújítása mellett épül egy új megálló is a BMW-gyárnál, illetve felújítják a debreceni és a macsi állomásokat is (még térvilágítást is kapnak így 2020-ra, wow!).

A Heti Válasz két éve egy részletes cikkben szuperül kielemezte, hogyan kúsznak fel a vasútépítési költségek évről évre a közpénzégetés ranglétráján. 2018 januárjában a rekorder a Szolnok–Szajol szakasz volt kilométerenként 3,29 milliárddal, de ott egy új hidat is építettek a Tiszán, ami azért durván megemelte a költségeket. Az akkori második helyezett a Százhalombatta és Pusztaszabolcs közötti rész volt, ahol 3,14 milliárdból jött ki egy kilométer, és aminek felújítását – ki hitte volna – szintén Mészáros Lőrinc egyik cége nyerte el konzorciumban.

A Heti Válasz összehasonlításként megemlített egy lengyel vasútépítési projektet is: a nálunk ezüstérmes Százhalombatta–Pusztaszabolcs-vonalhoz leginkább a Varsó közelében lévő Otwock és Lublin közötti munka volt hasonlítható: mindkét helyen 160 kilométer/órás sebességre alkalmas pályát építettek, és a beruházás egyéb elemei is hasonlóak voltak. A különbség pusztán annyi, hogy lengyel barátainknál egy kilométer vonal kijött 1,06 milliárd forintnyi összegből, azaz majdnem pontosan harmadannyiból, mint a Mészáros Lőrinc által végzett munka. Megdöbbentő.

grafika: valasz.hu

Eredetileg a magyar kormány sem számolt ilyen magas költségekkel, de ha ennyi, akkor ennyi, nyilván nincs mit tenni ha Orbán Vi Mészáros Lőrinc cége a kivitelező. Bár a fejlesztésre eredetileg szánt kilométerenként 2,7 milliárd forint is minden idők második legdrágábbja lett volna hazánkban, de a 3,6 milliárd Ft/km árral az ország történetének legdrágább vasútvonala lesz. Gratulálunk.

Mindez természetesen azt is jelenti, hogy valószínűleg az egész BMW-gyáras projektre sem lesz elég a rá elkülönített 120 milliárd forint. Pedig már az is horribilis összeg.

Szíjjártó Péter 2018 októberében azt mondta, hogy úgy véli, BUSÁSAN megtérül Magyarországnak az a több mint 12,3 milliárd forint, amellyel a magyar kormány támogatja a BMW debreceni beruházását. Az egymilliárd eurót meghaladó beruházásból felépülő (ez csak maga a gyár költsége), 560 focipályának megfelelő területen megvalósuló jövőbeli debreceni BMW-gyárban a tervek szerint évente 150 ezer gépkocsit gyártanak majd, és kb. ezer új munkahelyet teremtenek.

Ha csak így számolunk, akkor egy munkahely megteremtése kb. 12 millió forintba fájt az adófizetőknek. De ha hozzáadjuk azon környező beruházások költségeit is, amelyek a BMW-gyár nélkül nem épülnének meg, a megtérülési potenciál minimum kérdésessé válik, mert az összeg megtízszereződik.  De miből is áll össze ez a minimum 120 milliárd forint?

– Az iparterületre irányuló forgalom miatti közúti fejlesztésekre 44 milliárd forintot költünk. Ebbe beletartozik :

  • M35 autópálya csomópontjának Debrecen-Józsa térségében történő megépítése
  • 33. sz. főút M35 autópálya és a 3316. jelű összekötő út közötti szakaszának 2×2 sávosra történő kapacitásbővítése
  • A debreceni északnyugati gazdasági övezet területe körüli, 2×1 sávos út megépítése, valamint az így kialakuló út Debrecen–Nagymacs és Debrecen-Józsa felé történő kapcsolatának 2×1 sávos, illetve a 33. sz. főútig vezető út 2×2 sávos kiépítése

– Vasúti fejlesztések – melyeknek az első szakasza a Mészáros-cég által megnyert, fent taglalt beruházás- végösszeg nélkül :

  • A debreceni közforgalmú logisztikai és konténerterminál megépítése (beruházás második szakasza)
  • A 108-as vasútvonal Debrecen és a megépülő konténerterminál közötti szakaszának fejlesztése, villamosítása, korszerűsítése és a 100-as vasútvonalra történő becsatlakozásához szükséges pályakorrekció megvalósítása.

– A gazdasági övezetet szolgáló közműfejlesztések : 10 milliárd forint

A hülyének is megéri! Hát még Lőrincnek….

Címlapkép: Mészáros Lőrinc, a Felcsúti Utánpótlás Neveléséért Alapítvány kuratóriumának elnöke beszédet mond a Kokas Ignác festőművész műveit bemutató Felcsúti Képtár átadóünnepségén 2019. szeptember 28-án. (fotó: MTI/Bodnár Boglárka)

 

Ha már egyszer itt vagy…
Az Átlátszó nonprofit szervezet: cikkeink ingyen is olvashatóak, nincsenek állami hirdetések, és nem politikusok fizetik a számláinkat. Ez teszi lehetővé, hogy szabadon írhassunk a valóságról. Ha fontosnak tartod a független, tényfeltáró újságírás fennmaradását, támogasd a szerkesztőség munkáját egyszeri adománnyal, vagy havi előfizetéssel. Kattints ide a támogatási lehetőségekért!

Megosztás