Schmidt Mária 10 legdurvább Amerika-ellenes kirohanása
A Fidesz-közeli történészasszony időnként a legelvakultabb orosz propagandaoldalakon is túltesz. Válogatás az elmúlt 1 év interjúiból.
Bár jogász olvasónk szerint nem látható, hogy ez a jogszabályi hivatkozásokból font koszorú hogyan cáfolna bármit, amit ő az előző cikkben írt, de lehozzuk a levelet, mert a CÖF-CÖKA szóvivője azt írta, hogy hűséges olvasónk, és nem szeretnénk elveszíteni.
Az ifj. Lomnici álláspontjában továbbra sem világos, hogy
a) miért fontos egy nemzetközi egyezmény „külföldi hivatalos személy” fogalmával kapcsolatos meghatározása, ha azt a Btk. másképp határozza meg, és a büntetőbíróságok a Btk. fogalom-meghatározását alkalmazzák
b) mi köze az esethez annak, hogy egy bűncselekménynek ki lehet a passzív alanya (vesztegetés esetén például megvesztegetett személy) akkor, ha a CÖF a feljelentést nem egy megvesztegetett, hanem a megvesztegetésről állítólag bizonyítékokkal rendelkező személy ellen tervezi megtenni
c) miért fontos a magyar külképviseletekre vonatkozó kormányrendelet az amerikai külképviseletek kapcsán.
De ha valaki csak egy bekezdést akarna elolvasni ifj. Lomnici leveléből, akkor ez legyen az:
„Megjegyzendő, hogy a Btk. azonos jogi kategóriaként kezeli a külföldi és a hazai hivatalos személy fogalmát. A 145. § (b) pont alapján hivatalos vagy külföldi hivatalos személy (a továbbiakban e § alkalmazásában: hivatali vezető).”
Aki nem szeretné fellapozni a Btk. hivatkozott paragrafusát, annak eláruljuk, az arról szól, hogy a katonai elöljáró és a hadsereget irányító civil vezető mikor felel az irányítása alatt állók által elkövetett a népirtásért, az emberiesség elleni bűncselekményért és az apartheidért. Ez is fontos lehet a vesztegetés feljelentésének elmulasztása kapcsán, csak az összefüggés kicsit homályos. Ugyanis utóbbit a Btk. más fejezetben, 148 §-sal később szabályozza, és az ifj. Lomnici által hivatkozott szabály kimondja, hogy az abban adott meghatározás csak abban a paragrafusban alkalmazandó.
Azonban ezt a vitát nem itt kell lefolytatni. Meg kell tenni a feljelentést, és a bíróság majd megítéli, kinek van igaza ebben a jogkérdésben.
Ifj. Lomnici Zoltán teljes levele:
„Gondolatok egy feljelentés margójára
A Civil Összefogás Fórum, illetve pontosabban a Civil Összefogás Közhasznú Alapítvány az ún. kitiltási ügyben tett feljelentést Ennek kapcsán rögzítendő, hogy a Büntető Törvénykönyvről szóló 2012. évi C. törvény (a továbbiakban: Btk.) 297. § (1) bekezdése alapján az a hivatalos személy, aki e minőségében hitelt érdemlő tudomást szerez arról, hogy még le nem leplezett vesztegetést vagy vesztegetés elfogadását követtek el, és erről a hatóságnak, mihelyt teheti, nem tesz feljelentést, bűntett miatt három évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.
A Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) tagállamai, valamint Argentína, Brazília, Bulgária, Chile és Szlovákia által Párizsban, 1997. november 21-én elfogadott – a külföldi hivatalos személyek megvesztegetése elleni küzdelemről szóló – Egyezmény kihirdetéséről szóló 2000. évi XXXVII. törvény alapján a) „külföldi hivatalos személy” a jogalkotási, közigazgatási vagy igazságszolgáltatási tisztséget viselő, akár kijelölt akár választott személy egy külföldi országban; külföldi országban közhatalmi tisztséget ellátó személy, ideértve a köztestületben vagy az állami vagy önkormányzati vállalkozásban tevékenykedő személyt; valamint a közcélú nemzetközi szervezetek tisztviselői, illetve ügynökei.
A diplomáciai kapcsolatokról szóló 1961. évi Bécsi Egyezményben részes külország Magyarországon fogadott (akkreditált) nagykövete e minőségében külföldi hivatalos személy, így bűncselekmény passzív alanya lehet – mondta ki a Kúria egy 2012-es döntésében. Külképviselet-vezető hiányában, távollétében, illetve akadályoztatása esetén – a képviselet-vezető jogkörében és feladatkörében -ideiglenes ügyvivő jár el. (A tartós külszolgálatról és az ideiglenes külföldi kiküldetésről szóló 172/2012. (VII. 26.) Korm. rendelet)
A konkrét ügyben a nagykövet a nemzetközi szerződések alapján külföldi hivatalos személy volt. A küldő állam képviseletében minden ráruházott állami feladatot Magyarország területén elláthatott. Ezen belül a beutazási engedélyek, az útlevél ügyintézés keretében olyan állami feladatokat látott el, amely körben őt a magyar jogszabályok és jogelvek szerint is a nemzetközi közélet tisztasága elleni bűncselekmény passzív alanyaként külföldi hivatalos személynek kell tekinteni. Ez a nagyköveti magatartás a Bécsi Egyezmény fényében nyilvánvalóan kötelességszegő, mivel annak értelmében a diplomáciai személyzet tagjául egyfelől csak diplomáciai ranggal rendelkező személy, másfelől a fogadó állam állampolgára csak a fogadó állam hozzájárulásával nevezhető ki. (Kúria Bhar. I. 1.474/2011. – BH 2012.168)
Megjegyzendő, hogy a Btk. azonos jogi kategóriaként kezeli a külföldi és a hazai hivatalos személy fogalmát. A 145. § (b) pont alapján hivatalos vagy külföldi hivatalos személy (a továbbiakban e § alkalmazásában: hivatali vezető).
A büntetőeljárásról szóló1998. évi XIX. törvény 551. § (1) bekezdése rögzíti, hogy külön törvényben meghatározott közjogi tisztséget betöltő személyek ellen e tisztségük fennállása alatt csak a mentelmi jog felfüggesztése után indítható büntetőeljárás.
Az 1/2013. (V. 8.) BK véleménynek megfelelően Az (1) bekezdés szerinti személyek gyanúsítottkénti kihallgatására csak a mentelmi jog felfüggesztése után kerülhet sor, és ezt megelőzően az ilyen személlyel szemben – a tettenérés esetét kivéve – e törvény szerinti kényszerintézkedés nem alkalmazható. Az 552. § (1) kimondja, hogy ha a büntetőeljárás során adat merül fel arra, hogy a terhelt
mentességet élvező személy, az eljárás felfüggesztése mellett indítványozni kell a mentelmi jog felfüggesztésére jogosult döntését. Az indítványt a vádirat benyújtásáig a legfőbb ügyész, azt követően, valamint magánvádas ügyben a bíróság terjeszti elő. Tettenérés esetén az indítványt haladéktalanul elő kell terjeszteni.
A diplomáciai vagy egyéb mentesség esetében szükséges eljárásról szóló 1973. évi 7. törvényerejű rendelet alapján nemzetközi szervezetek és egyes tisztségviselőik is részesülnek kiváltságokban és mentességekben. Az egyének kiváltságainak és mentességeinek célja nem személyes előnyökben való részesítésük, hanem annak biztosítása, hogy mint az államok képviselői vagy egyéb megbízottai eredményesen teljesíthessék feladataikat, illetőleg, hogy a nemzetközi szervezetek zavartalanul működhessenek. A tvr. 1. § (1) rögzíti, hogy a bíróság vagy más hatóság e törvényerejű rendelet szerint jár el, ha
a) polgári vagy államigazgatási ügyben félként más állam érdekelt;
b) adat merül fel arra, hogy polgári vagy államigazgatási ügyben félként, illetőleg büntető ügyben terheltként vagy magánvádlóként szereplő személy diplomáciai vagy a nemzetközi jogon alapuló egyéb mentességre jogosult.
Az 1. §-ban említett esetekben a bíróság vagy más hatóság az eljárást – annak bármely szakaszában – hivatalból felfüggeszti. A bíróság az igazságügyért felelős miniszter, más hatóság pedig a felügyeletét ellátó szerv intézkedésére is felfüggeszti az eljárást. A bíróság vagy más hatóság az eljárás felfüggesztéséről jelentést tesz a
felügyeletét ellátó szervnek.
Ifj. Lomnici Zoltán
Szóvivő
Civil Összefogás Fórum
Civil Összefogás Közhasznú Alapítvány ”
A Fidesz-közeli történészasszony időnként a legelvakultabb orosz propagandaoldalakon is túltesz. Válogatás az elmúlt 1 év interjúiból.
Megkérdeztük a chatbotot, mit gondol hazánkról. Nem sok jót sajnos.
És közben a baloldalt szidják, mert tüntetni és "lázítani" akart. Tragikomikus helyzet a kalocsai kórház környékén.
Majd az állam kifizeti a hiányt, hiszen állami cég.