Vastagbőr

Ilyen ország nincs még egy!

BKV: 500 milliárd a tét

A kormány a költségvetéshez benyújtott módosító indítvánnyal zárolta a BKV-nak 2012-ben szánt 32 milliárdos támogatást, az ORFK 800 millió forintnyi éves bérletet mondott le, az állami cégek közül egyre többen nem vesznek BKV-bérletet a dolgozóiknak, Matolcsy nem volt hajlandó Tarlóssal tárgyalni a BKV-ról, hanem maga helyett egy a helyzetet nem ismerő államtitkárt küldd …

Nem tudjuk, hogy mi mehet a nagypolitika és főleg az oligarchia szintjén, de az teljesen nyilvánvaló, hogy egyes erők be szeretnék dönteni a BKV-t. Biztos jó biznisz a romeltakarítás…

Szerdára rendkívüli közgyűlést hívott össze Tarlós, a képviselők között ott ülnek azok a polgármesterek, akik parlamenti képviselők is, és idáig mindenben keresztbe tettek Tarlósnak (BÖSZ). Lassan ideje lesz színt vallaniuk, mert ha becsődül a BKV, a kerületükben roppant sok dühös választópolgárral fognak találkozni … (A Főváros-BÖSZ vitáról és a kerületek-főváros közötti forrásmegosztásról még decemberben írtunk.)

A 36 oldalas előterjesztésben Tarlósék vázolják, hogy jutott el a BKV csődközeli helyzetbe, milyen javaslatokat tettek a finanszírozási helyzet javítására, és milyen intézkedéseket eszközöltek házon belül.

"A budapesti közösségi közlekedés 2012-es működése 139 milliárd forintba kerül, mely alatt a bérek, gázolaj, elektromos áram, alkatrészek, stb. értendők. Ebből az utasok állnak 50 milliárd forintot (jegybevétel és pótdíjak), plusz az állam ad 16 milliárdot árkiegészítés címén a diák- és nyugdíjasbérletek kedvezményeinek kompenzálására (mely kedvezményeket ez az összeg nem fedez, de ennyit ad az állam). Ez 66 milliárd forint. Van még néhány kisebb, néhány százmilliós bevételi tétel (agglomerációs buszok, bevásárlóközpontokhoz járó járatok, stb.), de ez rendszerszinten jelentéktelen. Tehát mintegy 73 milliárd forint a különbség, amit nem fedez senki. (…) Az állam ugyan 2011-ben 56 milliárd forinttal támogatta a BKV-t, de – a központi költségvetés nehéz helyzete miatt – 2012-ben 0 forinttal kívánja támogatni. Az költségvetésből eddig nyújtott 32 milliárd forintos támogatás is zárolva van. A budapesti tömegközlekedés támogatás nélkül nem életképes és ma ennek a finanszírozásnak nincs meg a forrása sem a Főváros, sem az ország költségvetésében."- foglalja össze a BKK.

35,6%-ot fizetnek az utasok, ez teljesen jó arány.

"A rendszerszintű probléma nem az, hogy a BKV rosszul gazdálkodik, hanem egyszerűen a megrendelt szolgáltatások nincsenek finanszírozva. A rossz gazdálkodáson mindig lehet javítani és ezen folyamatosan dolgozunk is, de ennek a problémának a nagyságrendje a finanszírozási problémánál jóval kisebb. A BKV mostani válsága abból eredően különösen súlyos, hogy egyszerre jelentkezik a múlt pénzügyi adóssága (58 milliárd forint adósság jár le, melyet 2004 óta vettek fel a BKV működtetésére) és súlyos a múlt műszaki adóssága is (800 milliárd forint elmaradt beruházás teremt kezelhetetlen helyzetet: mindenki előtt ismert az elöregedett buszpark, a metró állapota, stb.)" – BKK

2002-ben a BKV-t a az állam konszolidálta, a finanszírozási probléma ettől még nem megoldva, csupán az adósságszámlálót nullázták ki. Az évenkénti több milliárdos hiányt Demszkyék nagyon okos módon hitelből oldották meg. Vagyis a napi működésre vettek fel hitelt, nem beruházásra! Miközben az MSZP-SZSZ koalíció kormányozta az országot és Budapestet is, de valahogy nem akarták megoldani a helyzetet.

2005-től a kamat és törlesztőrészletek elérték az évi 5 milliárd forintot, amit Demszkyék újabb okos húzással orvosoltak: újabb hitelekből fizették az előző hitelek részleteit, kamatait. Az eredmény a képen látható.

Ám a szopás nem ez: a hitelek idén lejárnak. Mind. 41 milliárd az első félévben, 17 milliárd a második félévben. Az első részlet január 27-én:


 
 
Január 27-én a BKV-nak át kellene utalnia 8,9 milliárdot az MKB Banknak, de erre nincs forrásuk. Viszont ha nem fizet, akkor az közvetett szerződésszegésnek minősül, és az összes többi hitelszerződés felmondásával jár … ez az azonnali csőd.

Ezért, ha szerdán a közgyűlés megszavazza, 9 milliárd forint tagi kölcsönt nyújtana a Főváros a BKV-nak április 30-ig, így elkerülve a január 27-i csődöt.
Illetve csak elodázza márciusra.

Csőd esetén a következő történik –csak úgy mellékesen-, azon kívül persze, hogy megáll a közösségi közlekedés Budapesten és az agglomerációban:
– Az EU visszavonja a 4-es metróra nyújtott 185 milliárd forintos támogatást.
– A vállalkozók felmondják a szerződéseket, 40 milliárdos kár.
– A BKV csődje a főváros hitelszerződései szerint felmondási eseménynek minősülnek, így minden hitelezőnek joga lesz felmondani a szerződést. Ez összesen 181 milliárd forint hitel.

Vagyis a BKV csődje miatt a Budapestnek 340 milliárdos, az államnak 184 milliárdos többletfizetési kötelezettsége jelentkezik, ami egyelő Budapest csődjével és a 4-es metró végével.
 
És ha még mindez nem elég, a BKV szolgáltatási szerződési 2012. április 30-án lejár, és újrakötni csak az 1370/2007/EK rendelet alapján lehet, amelynek kulcsfontosságú része a stabil finanszírozás törvénybe rögzítése … magyarul törvénybe kell rögzíteni, hogy a BKV költségvetését az utolsó forintig állja az állam és a főváros a következő 7 éves ciklusra. Ez évi 70 milliárd, törvénybe iktatva … na, ettől fényévekre vannak, és a kormány ezt nagyon nem akarja.

Hogy milyen nagy szarban van a BKV: a múlt héten állították le az alkatrész-utánpótlást, így csak azokat az alkatrészeket használhatják fel, amelyek a raktárban vannak, vagy a "donorjárművekből" még kiszerelhetők és beépíthetőek.  Az infrastruktúrában (sínek, biztosítóberendezés, váltók, felsővezetékek) is keletkezhetnek olyan hibák, amelyeket alkatrészhiány miatt nem lehet javítani. A múlt héten az utolsó méter felsővezetéket is beépítették egy lopás pótlására, és ha bármelyik HÉV-vonalon újabb kábellopás lesz, akkor nem tudják pótolni a kábeleket, le kell állítani a vonal működését. Naponta 300-400 busz hibásodik meg a forgalomban, ami az elmúlt 2-3 év adataihoz viszonyítva 40 százalékos emelkedést jelent, és alkatrészt már nem tudnak rendelni … ha elfogy a készlet, akkor a buszok, villamosok, trolik, metrók, HÉV-szerelvények a remízekben maradnak …

Tarlós még decemberben 26 pontban foglalta össze, hogy mi mindennel próbálkoztak a megválasztása óta a helyzet rendezése ügyében, csak a kormány nem foglalkozott egyik javaslatukkal sem.

Bár nem hiszek az "elszámoltatásban", mert egyszerűen nem működik, de azért tényleg eléggé bicskanyitogató tudni, hogy D. Gábor budakeszi nyugdíjas, ex-főpolgármester otthon a legteljesebb nyugalomban olvasgatja a kedvenc újságjait, amikor eladósította a BKV-t, a saját párt és koalíciós társaival nem rendezte a BKV finanszírozását a konszolidáció után, 800 milliárdnyi fejlesztést, javítást, járműcserét spórolt ki a BKV-ból, és ráadásul belevágott az ilyen körülmények között teljesen értelmetlen 4-es metróba, ami Budapest M6-os autópályája lesz: mocskos drága, nem lesz meg az utasszám és sose hozza vissza az árát.

Friss:

Hoppá, most érkezett a hír, hogy a rendkívüli közgyűlés elmarad:
A Fidesz-KDNP-frakció kérésére a főpolgármester elhalasztja a Fővárosi Közgyűlés szerdára tervezett rendkívüli ülését, "mivel a Fidesz-KDNP frakció határozott ígéretet tett a kormánnyal folytatott, a BKV-ról szóló egyeztetés felgyorsítására" – tudatta Németh Zoltán, a Fidesz-KDNP-frakció vezetője és Tarlós István főpolgármester.

Láttuk, hogy mennyire eredményes tárgyalások folytak az elmúlt 1 évben, biztos mindent helyreraknak ebben a 2 hétben …

Megosztás