Bezárás

A rezsicsökkentés annyira bejött, hogy mára 350 ezer ember szemetét nem szállítja el senki

Hosszú hónapok, ha nem évek óta harcolnak az életben maradásért a még talpon maradt hulladékgazdálkodó cégek, az államosítás és a rezsicsökkentés csődközeli helyzetbe sodorta őket és több tíz milliárd forintos adósságot görgetnek maguk előtt.  Mára a Zöld Híd B. I. I. G. Nonprofit Kft. megreccsent. Az érintett területek Északkelet-Pest és Nógrád megyék. 

Nem mintha nem lettek kongatva a vészharangoksokat, de hogy finoman fogalmazzak, a kormány oldaláról ezt még csak le se szarta senki.

A Zöld Híd B. I. I. G. Nonprofit Kft. 100 százalékban önkormányzati tulajdonban van, 116 település 350 ezer lakójának szemetét szállítja és dolgozza fel Északkelet-Pest megyétől Nógrádig. Van még telephelye Nógrádmarcaliban, Bernecebarátiban és Nagymaroson is.
A cég vezetője Gyenes Szilárd idén októberben levelet írt az önkormányzatoknak, hogy kevés a pénz a felújításokra, az 50 járműve közül, 16 már elindulni sem képes, ezért nem fogja kitenni a járműparkot az idei “lomtalanítás okozta fokozott igénybevételnek”. Mert ha így tenne, még több járata döglene le és a vegyes hulladék maradna az utcákon, ezzel pedig nőne a fertőzésveszély.

Mára ez lomtalanítás nélkül is bekövetkezett, sőt már benzinre sincs pénz. Az Index  azt írja, a cég mivel nem kapott azóta sem semmi segítséget az államtól, péntektől nem szállítja el 116 település 350 ezer lakójának szemetét.  Gyenes  hozzátette, az óvodák, iskolák, egészségügyi intézmények szemetének elszállítását még azért megpróbálják ellátni, amíg a benya kitart.

A hulladéktörvényt -a rezsicsökkentés előfutáraként- 2012-ben módosította a kormány, ebben szépen befagyasztották a szemétdíjakat is az akkori szinten, majd az így rögzített árakat minden szolgáltatónak még 10 százalékkal kellett csökkentenie is kellett.  Ez a Zöld Híd esetében azt jelenti, hogy a környéken lakók jelenleg tényleges költségek felét sem fizetik be a kukaholdingnak. A költségeik viszont folyamatosan emelkedtek 2012 óta. E-útdíj és hasonló finomságok.

A végső döfést az adta meg, hogy a kormány 2016. április 1-jével központosította a korábban az önkormányzatok által működtetett lakossági hulladékszállítást. Onnantól a szolgáltatásért már nem az önkormányzati cégeknek kell fizetni – bár a kukákat továbbra is az ő alvállalkozói ürítik –, hanem a direkt erre a célra létrehozott nemzeti kukaholdingnak, a Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelőnek (NHKV), amely ELVBEN visszaosztja a szükséges pénzt a Zöld Hídnak és 25 másik nonprofit társának. Azóta nem működnek túl flottul az ágazatban a dolgok.

Számszerűsítve, a rezsicsökkentés és államosítás eredménye az lett, hogy mára szinten 120 milliárd forint hiányzik a rendszerből országos szinten. Csak a Zöld hídnál 2,5 milliárd forint kellene az elmaradt fejlesztésekhez.
(Amúgy Gyenes szerint évente kb 80 milliárd forintot fizetünk be hulladék- és környezetvédelmi adóra a termékek után a boltokban.)
A kormány a 2019-es költségvetésben 14,6 milliárd forintot irányoz elő a hulladékgazdálkodás támogatására,  az NHKV működésére pedig 4 milliárdot. Kormányzati agymosásra kommunikációra meg az elmúlt 4 hónapban, 18,7 milliárdot. Nem akarok demagóg lenni, de ugye érzitek az arányokat?!

Az ügyvezető elmondta:

“Két választás is lesz jövőre, szinte biztosra veszem, hogy nem nyúlnak a hulladékgazdálkodási rendszerhez. Ha nem ébrednek rá, hogy súlyosan tévedtek az ágazat helyzetét illetően, nem lesz tőkepótlás, valódi értelmes hulladékgazdálkodási tervezés, szakszerű jogalkotás, a helyi önkormányzati, civil közösségek érdekeltségén alapuló együttműködés, ezen a területen is Európa sereghajtói leszünk.”

November 5-én rendkívüli elnökségi ülés lesz Gyeneséknél, ahol a megbízott ügyvezető igazgató arra tesz majd javaslatot, hogy a tulajdonos hozzájárulásával pereljék be a Nemzeti Hulladékgazdálkodási Kft.-t.

“Kérni fogom a bíróságtól a közérdek miatti soronkívüliséget, a közszolgáltatás tisztességes, szerződésszerű biztosításához történő, költségeinket lefedő finanszírozás biztosítását, valamint az eddig okozott károk, elszenvedett veszteségek és azok kamatainak megtérítésére való kötelezésüket”

S mit mond erre a kormány? Gulyás Gergely szerint a hulladékszállítást végző gazdasági szereplők zsarolni próbálják a kormányt, de az nem enged a rezsicsökkentésből, és ha kell, akár a katasztrófavédelem is képes átvenni a szolgáltatás biztosítását. A katasztrófavédelem!!! A hiány pedig Gulyás szerint, nem a rezsicsökkentés hanem a rossz gazdálkodás következménye. Hogy itt az alvállalkozók vagy a milliárdokból remekül működő NHKV-ra gondolt e, nem tudni.

De azt elmondta, a szükséges konszolidációhoz a kormány forrást is fog biztosítani, illetve egy a napokban létrejövő bizottság – amelynek Balla György fideszes országgyűlési képviselő, továbbá az Innovációs és Technológiai Minisztérium, a Pénzügyminisztérium, az EMMI, valamint a Miniszterelnökség képviselője is tagja lesz – egy héten belül jelentést tesz a hulladékgazdálkodás állapotáról.

Állapotfelmérés. Semmi több. Épp időben. Ja, nem.

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nonprofit szervezet, nem fogadunk el pénzt politikai pártoktól vagy az államtól. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom