Bezárás

Nem drága a Közgép, csak drágult az aszfalt

2009, a Margit híd felújítása, 13 milliárd helyett 25 milliárd, Hagyó, Demszky?
Közgép. A-Híd, Strabag konzorcium. Emlékeztek?
És a “magyarázat” is megvan?
Megugrott az acél ára, nőtt az infláció, rossz alkupozícióba került a főváros a híd állapota, valamint a felújításra szánt határidő rövidsége miatt” – nyilatkozta az MTI-nek Hagyó Miklós MSZP-s főpolgármester-helyettes.
Az persze hamar kiderült, hogy az acél nemhogy drágult volna, hanem a felére esett le az ára.

abfe

Tavaly novemberben írtunk az Abony-Fegyvernek M4 autópályaszakaszról, amit 3 részletben építenek és a 29 kilométer egy Tisza híddal nettó 110,7 milliárd forintba fog kerülni.

Az építők: Colas, Swietelsky, Közgép, A-Híd, Strabag.

Már az is bravúros, hogy erre a 29 kilométerre összefújta a szél az “elmúlttízév”  összes autópályaépítőjét, akikhez a legváltozatosabb korrupciós, pártfinanszírozásos vagy túlárazásos gyanús “ügyek” és kartellezések kötődtek.
Már tavaly novemberben is kénytelen volt a NIF magyarázkodni, hogyan jött ki ez a szép kövér összeg, majd Jávor Benedek intézett írásbeli kérdést Németh Lászlónéhoz, aki szintén megmagyarázta, hogy minden a legnagyobb rendben.

Most pedig Lázár János válaszolt írásban Jávor Benedeknek Orbán Viktorhoz intézett levelére.

Lázár elismeri, hogy a 2004-ben és 2009-ben is 2,1 milliárdos autópálya-építési átlagár 2013-ra 2,3 milliárdra nőtt, ám azt hangsúlyozza, hogy „tíz év alatt 43 százalékkal nőtt a bitumen és az aszfalt ára“.

Különleges technológiai eljárásokat igénylő, és az ezzel együtt járó, átlagosnál magasabb építési költségekkel bíró autópálya-beruházások külföldön sem ritkák. Példaként említhetem Szlovákiában az R2 autópálya egyik szakaszának 5,7 milliárdos kilométerenkénti fajlagos költségét, vagy Ausztriában az A5 autópálya egyik 25 kilométer hosszúságú szakaszának 3,9 milliárd forintos fajlagos építési költségét”. Lázár szerint az M4-es vizsgált szakasza nem tekinthető „irracionálisan drágának”, és nem indokolt a beruházás soron kívüli vizsgálata.

No, szóval nincs itt semmi látnivaló, meg lehet nyugodni!
Bár maga Lázár szerint is a támogatási rendszerünk nem volt elég jó, éppen ezért központosították a keze alá, de az autópályaépítések olyannyira rendben vannak, hogy még vizsgálni sem kell ezeket.

Sajnos Lázár példái sántítanak egy picit, a NOL szerint a szlovén autópályaszakasz egy völgyhidat is tartalmaz, és a kivitelező honlapja szerint 131 millió euróba, azaz kilométerenként nem 5,7, hanem 3,93 milliárd forintba került, az osztrák A5-es szakaszban pedig 21 közúti hid és egy 460 méter hosszú alagút is benne van.

Annyi baj legyen, az a lényeg, hogy az aszfalt meg a biumen a hibás.

letöltés

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nonprofit szervezet, nem fogadunk el pénzt politikai pártoktól vagy az államtól. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom