Vastagbőr

Ilyen ország nincs még egy!

Hőpapíros bérlettel halad a korral a BKK 2014-ben

Csak nem sikerül a BKK-nak ez az elektronikus jegy- és bérletrendszer. Biztos példátlan ez a rendszer a világban, alig van rá precedens … oh, wait …már több magyar városban is működik ilyen. Vitézy tegnap azt nyilatkozta, hogy 3 év múlva TALÁN összejön. Ezt nyilatkozta 2013-ban is. 2012-ben is. 2011-ben is. Az elődje is ezt nyilatkozta.

Már 2009-ben, vagyis öt (!) évvel ezelőtt is azt nyilatkozta a BKV, hogy
 „foglalkozunk az időarányos jegy bevezetésével, ám előbb meg kellene vizsgálni, ettől növekednének vagy csökkennének-e a bevételeink. Ám irdatlan pénzbe kerülne az új rendszer bevezetése, ehhez ugyanis le kellene cserélni az 5400 darab régi lyukasztót a olyanra, amely rányomtatja a jegyre az érvényesítés időpontját. A készülékeknek darabja 200 ezer forintba kerül.

Ugye ez a rendszer csak annyit csinálna, hogy rányomja az óra&percet a jegyre (őrület!!) és 45/60/90 percig korlátlanul utazhatsz. Ahogy mondjuk Prágában ez szuperül működik. És mi kellene ehhez: 5400 db időpecsétes lyukasztó. Ami 5400 * 200 000 = 1,08 milliárd forint. Adjunk hozzá nagyvonalúan +20%-ot, amit a Táskás Ember eltesz, akkor is megvan 1,2 milliárdból.

Brüsszelben eltöltöttem pár napot 2010-ben, előtte meg pont Prágában voltam, így adta magát, hogy összehasonlítsam a budapesti, a prágai és a brüsszeli rendszert. Brüsszelben a napijegy már 2010-ben is egy mágnescsíkos papírkártya volt, ami 4,5 euróba került (1250 forint), akkoriban a BKV 1550-ért adta ugyanezt a „szolgáltatást”. A kártyára az első kezeléskor rányomja a gép a pontos időpontot, és onnantól 24 óráig érvényes. Ennyi. Ez nyitja az összes metrókaput. Nyilván egy mágnescsíkos kartonkártyát nem könnyű hamisítani, hiszen nincs rajta olyan amit le lehetne lézerezni …

Budapesten eközben lepörgött egy 4 éves ciklus, Vitézy „VEKE” Dáviddal, elég nehéz a Demszky-korszakra mutogatni, hiszen 4 év alatt a jegyrendszer semmit sem változott. Persze erre is megvan a magyarázat: már nem akarnak a máshol működő, de nem a legkorszerűbb rendszert bevezetni, ők egyből a lehető legmodernebb rendszert akarják bevezetni. Majd. 30 milliárd hitelből.

Viszont a bérleteket meg hamisítják. És nem bír velük a BKK. Lelézerezik, leszedik a dátumot, és eladják újra.
Ezért mától a BKK pénztáros már nem tekergeti a bazi nagy dátumnyomtatón a számokat, hanem (döbbenet!) egy nyomtató fogja kinyomtatni a kért időszakra a bérletet, hőpapírra. Sőt, rányomtatja azt az igazolványszámot, amivel összekötjük a bérletet, hogy nehogy odaadd másnak, és ő utazzon vele.

Figyeljetek, most kezd kicsúcsosodni a magyar kreativitás!
Ezt az igazolványszámot oda kell adnod a pénztárosnak, aki ugye beviszi a rendszerbe, hogy a nyomtató rányomtassa a bérletre. Ez a szám lehet a BKK-s vagy Volánbuszos bérletigazolvány, személyi igazolvány, jogosítvány, diákigazolvány, útlevél száma. De hogy megkönnyítsék a bérletvásárlást, kiadnak egy ügyfélkártyát, amire felírhatod ezt a számot, és akkor azt kell beadnod a pénztárosnak, nem mondjuk az útleveledet. Vagyis nem kell igazolnod magad, csak kötelező megadnod egy számsort. Igazából tökmindegy hogy milyen számokat, csak adj meg valamit.
Ennek ugye alapból két következménye lesz
a, kurva lassan fog menni a bérletvásárlás
b, ha az egész családnak veszed meg a bérleteket, akkor előtte össze kell írnod ezeket a számokat.

Ez olyan, mintha a moziban kézzel írnák rá a mozijegyre a filmet meg a dátumot, és mikor rájönnek hogy hamisítják a jegyeket, akkor nagy fejvakargatás után azt találnák ki, hogy akkor kérjünk el egy igazolványszámot a kedves fizetővendégtől …
.
Vicces mellékszál, de a BKK ezt úgy adja el, hogy „Ügyfélbarát változások a bérletvásárlásban„.
Korábbiakhoz hasonlóan továbbra is csak igazolványszámmal érvényesek a BKK bérletei. A változás mindössze annyi, hogy az új technológiára fokozatosan átálló ügyfélpontokban és a pénztáraknál már nem az utas írja rá a szelvényre az azonosító számot, hanem az már a vásárláskor a bérletszelvényre kerül. Ez az intézkedés jelentősen megnehezíti a bérlethamisítást, hiszen a hőpapírra történő nyomtatásnak és a kézírást mellőző technológiának köszönhetően minimálisra csökken a bérletszelvény újrahasznosításának lehetősége. (…)
Az azonosító szám kötelező megadása a vásárláskor ügyfeleink számára is könnyebbséget jelent. Az új intézkedésnek köszönhetően nem kell később külön, kézzel ráírniuk az igazolványszámot a bérletszelvényre, egyúttal kizárjuk az igazolványszám feltüntetésének elmulasztása miatti  pótdíjazás lehetőségét is.”

A Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) vizsgálatot is indított a BKK ellen, mivel csak úgy nem kérhetnek be igazolványszámokat. Bár a BKK azt nyilatkozta, hogy ők nem tárolják ezeket a számokat, azért ne nézzenek már annyira hülyének, hogyha a pénztárosok beviszik ezeket a számokat a számítógépes rendszerbe, akkor azt nem tárolják el egy adattáblában …

Nos, a fizető, havonta több tízezer forintot a BKK-nál hagyó fizetőutasoknak ez biztos hatalmas könnyebbség.
És tudják, ki szarja le ezt magasról? A bliccelők. Meg a 65 éven felüliek.

1996 őszétől lakom Budapesten, azóta minden hónapban vettem bérletet, vagyis már körülbelül 200 bérletet vettem. Egyikre sem írtam semmilyen számot. Soha nem szólt egyik ellenőr sem, egyszer sem. A metrónál álló „ellenőrök” pedig különösen hatékonyak az azonosítószám nélküli bérletszelvények kiszűrésére.

Ezt a kis videót pénteken készítettem, nem a hazai oknyomozás csúcsa, de a célnak talán megfelel.

Interneten veszünk és fizetünk ki mozi, koncert és színházjegyet.
Interneten veszünk és fizetünk ki névre szóló repülő vagy vonatjegyet.
Interneten veszünk és fizetünk ki névre szóló nyaralást, hotelfoglalást.
Interneten fizetem ki a rezsiszámlákat bankkártyával.
Interneten veszünk és fizetünk könyveket, memóriakártyát, pendrive-ot. (Ez utóbbiakat az Artisjus miatt Kínából.)

Akkor kedves BKK, körvonalazza már nekem, az évente 114 ezer forintot Önöknél hagyó utasnak, hogy milyen akadálya van egy kártyának, amire minden hónapban feltöltök 1 havi utazást, online kifizetve?

Igazolványszámos-hőpapíros bérlet 2014-ben, mint utasbarát fejlesztés. Bravó.

friends

Megosztás