Bezárás

Minden rendben: A Magyar Nemzet, a Nézőpont Intézet és az NMHH a magyar médiáról

A Nézőpont Intézet készített egy pompás elemzést, amelynek az a címe hogy “Az esti híradók a kampányban”, és a február 17 – március 23. közötti időszakot vizsgálta a Tv2, az RTL, az M1, a Duna, az ATV és a HírTV híradóiban. 

1. A kereskedelmi híradókban nincs politika.
“A kereskedelmi csatornákon volt a legalacsonyabb a politikai hírek aránya, így továbbra is ezekből a forrásokból kaphatja a legkevesebb politikai információt a magyar választópolgár. Az összes tudósítás viszonylatában a politikai hírek aránya az öt vizsgált hétben átlagosan csupán 16 százalék volt a TV2 műsorában, míg az RTL Klub esetében 23 százalék.”

2. A legfontosabb témák:
ps_2014.04.02_10h19m33s_001_.jpg

3. A közmédia a csúcs! A magyar BBC!
“Fontos kiemelni, hogy a pártok programjának az M1 adott teret a leginkább. A csatorna közszolgálati feladatainak eleget téve a kampány alatt naponta mutatta be az országos listát állító pártok elképzeléseit, terveit. Mindez a közszolgálati médiumok magas politikai híraktivitásával hozható összefüggésbe, melynek eredményeképpen részletes képet tudnak adni a legkülönfélébb politikai szereplő napi tevékenységeiről. A közmédiával szemben a naponta átlagosan csupán 5-6 politikai hírt közvetítő kereskedelmi csatornák csak a legfontosabb politikai eseményeket emelik napirendjükre. A közmédiumok a baloldali pártok botrányai mellett kiemelt figyelmet szenteltek azok kampányutazásaira és üzeneteikre is.”

4. Rengeteg szerepelt az ellenzék is, így minden rendben!
” A szereplők megjelenéseinek arányában a HírTV és az ATV között jelentős eltérés nem mutatkozott, a két hírcsatorna közel ugyanakkora mértékben adott teret mind az ellenzéki, mind a kormánypárti szereplőknek. Az
ellenzéki pártok szerepléseinek aránya az ATV híradójában 56 százalék, a HírTV-n 55 százalék volt. Az ellenzéki megjelenések minden vizsgált csatorna műsorában az 1/3-os arány felett alakultak: a Duna Televízió műsorában 43 százalék, a TV2 esetében 45, az m1 híradójában 49, az RTL Klub műsorában pedig 52 százalék volt. Egyértelmű tehát, hogy az ellenzéki pártokkal minden csatorna széleskörűen foglalkozott, ezzel teret biztosítva a választópolgároknak az ellenzéki pártok tevékenységébe, belső ügyeibe való rendszeres betekintésre.

Tehát ha az ellenzéki pártok “belső ügyeivel” behatóan foglalkoznak (Simon, Zuschlag), ugyanannyi percben, mint ahányszor felszopják az aktuális kormánytagot a híradóban, aki elskandálja az agitpropagandát (REZSICSÖKKENTÉS! JOBBAN TELJESÍT! CSAK A FIDESZ), az a kiegyensúlyozott tájékoztatás kézzelfogható bizonyítéka.
OKÉ!

Az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet (EBESZ) korlátozott választási megfigyelő csapata is készített egy jelentést, abban viszont az szerepel
-a Magyar Televízió pártatlansága megkérdőjeleződött,
-a legnézettebb kereskedelmi csatornák pedig vagy jó viszonyt ápolnak a kormánnyal, vagy csak szórakoztató műsorokat sugároznak,
-A Magyar Távirati Iroda függetlenségét is bizonytalannak látják a megfigyelők (az MTI legutóbb a Tiborcz-család falopási ügyéről szóló sajtótájékoztatót nem adta le, de az Rogán-ügyről tartott ellenzéki sajtótájékoztatóról sem tudósítottak.)
-a médiaügyeket felügyelő Nemzeti Média és Hírközlési Hatóságban pedig kormánypárti többség uralkodik.

Itt azért legyen meg, hogy Szabó László Zsolt MTVA-elnök szerint azért nem tudósítottak az ellnzéki sajtótéjákoztatóról, mert “a pártok, politikai szervezetek továbbra sem szólhatnak bele sem a független hírügynökség, sem pedig a közmédia műsorszerkesztésébe“.

Ezt a két hírt tegnap megrágta, megemésztette a Magyar Nemzet, csodálatos tartalommal büfögte vissza. Én meg voltam győződve, hogy csak április elsejei tréfa, mivel én aztán tényleg mindent elhiszek ezen a napon.
De sajnos nem tréfa volt. Deák Dániel, legyen meg a neve is az újságírónak:


A közmédia a legsokoldalúbb a kampányhírközlésben

Téves állításokat közölt az EBESZ-jelentés a média kiegyensúlyozottságról.

A múlt heti EBESZ-jelentés a legkeményebb kritikákat a média függetlenségével kapcsolatban tette. A jelentés kiemelte például, hogy a Magyar Televízió pártatlansága megkérdőjeleződött. A jelentés nem vett ugyanakkor figyelembe számos, kvantitatív adatokkal alátámasztható tényt, melyek viszont jelentősen árnyalnák a lefestett képet.

A Nézőpont Intézet a negyedévenként megjelenő híradóelemzése mellett elkészítette a választási kampány esti híradóinak elemzését is. Az EBESZ véleményéhez hasonlóan az elemzés is megjegyezte, hogy a hivatalos kampány kezdetével nem növekedett a politikai híraktivitás a kereskedelmi csatornákon, így a magyar választók továbbra is e forrásból kapják a legkevesebb politikai információt. Az viszont tévedés, hogy a kereskedelmi csatornák jó viszonyt ápolnak a kormánnyal, elég csak arra az ellenállásra és a kormányellenes riportokra gondolni, melyeket e csatornák naponta sugároztak például a reklámadó bevezetésének tervezésekor.

A jelentés által sugallttal ellentétben továbbá épp a közmédia hírműsorai adják a legnagyobb teret a kampányhíreknek, leginkább tehát az M1 esti híradójában ismerkedhetnek meg a választók a pártok programjaival. A közszolgálati média a kiegyensúlyozott tájékoztatás kötelezettségének eleget téve szinte minden adásában beszámolt Mesterházy Attila kampányútjáról, a Jobbik programjáról, Szili Katalin kampányáról, Schmuck Andor akcióiról, és sok egyéb párt kampánytevékenységéről is. Ugyanez viszont nem mondható el például az ATV hírműsorairól. A baloldali ATV csak nagyon ritkán, mindössze 1 százalékos arányban számolt be a Jobbik megjelenéseiről. A vasárnapi baloldali tüntetés közvetítése során ráadásul a színpadon megjelenő kampányhirdetéseket is mutatta a televízió, ami sértheti a politikai hirdetések kiegyensúlyozott közlésének kötelezettségét.

A Viággazdaságnek nyilatkozott az NMHH kommunikáció igazgatója, aki szerint “páratlan szabadságot kaptak az újságírók” …

A médiahatóság szerint Magyarországon a sajtó szabad. „A 2011-ben hatályba lépett új médiaigazgatási jogszabályokat a Médiatanács gördülékenyen ültette át a hatósági jogalkalmazói gyakorlatba, és törvényben megszabott feladataként folyamatosan biztosította és biztosítja a véleménynyilvánítás-, a szólás- és a sajtó szabadságát” – válaszolta lapunk kérdésére Zsuppán Attila, az NMHH kommunikációs igazgatója. A médiaalkotmány szerinte európai szinten is páratlan szabadságot ad a médiában dolgozóknak a tulajdonostól, illetve a reklámozóktól, szponzoroktól való függetlenségre. Ugyanakkor hozzátette: a tulajdonos természetesen továbbra is meghatározhatja a tulajdonában álló médium alapvető irányultságát, jellegét, de közvetlen, a függetlenséget sértő utasítást az újságíróknak, szerkesztőknek nem adhat. További, a sajtó szabad működését garantáló szabály, hogy a Médiatanács miden közigazgatási döntése tekintetében a bíróság teljes körű ellenőrzési hatáskörrel rendelkezik.”

Éljen a szabad magyar sajtó, a páratlan szabadságban, függetlenségben dolgozó újságírók, szerkesztőségek!
A Simicska-Nyerges-Liszkay-Fonyó birodalom röhögő vakbele vagyok.

A 2013 júliusi állapot a Kreatív ábráján, azóta pár változás történt, például a Class FM átkerült Nyerges útról Simicska úrhoz.

2013_médibirodalom.png

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nonprofit szervezet, nem fogadunk el pénzt politikai pártoktól vagy az államtól. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom