Vastagbőr

Ilyen ország nincs még egy!

Jól sejtettük, tényleg siralmas a MÁV helyzete

2010. novemberében OGY határozat hozott létre egy vizsgálóbizottságot a "Magyar Államvasutak Zrt . jelenlegi gazdasági helyzetéhez vezető, 2002-2010 közötti — kiemelten a MÁV Zrt. szerkezetátalakítására és a leánytársaságok privatizációjára vonatkozó — döntések vizsgálatára ". A bizottság elnöke Manninger Jenő (Fidesz), alelnöke Jávor Benedek (LMP), tagjai dr. Dancsó József (Fidesz), akit akadályoztatása okán dr . Gruber Attila (Fidesz) váltott fel a Bizottságban, Spaller Endre (KDNP), Göndör István (MSZP) és Korondi Miklós (Jobbik).

Feladatuk az alábbi kérdések megválaszolása volt:

"1. Hogyan alakult a MÁV-csoport gazdálkodása 2002-2010 között? (Gazdálkodás, létszám, forgalom, adósságállomány, költségvetési kapcsolatok)

2. A MÁV Zrt. tevékenységeit leánytársaságokba kiszervező döntések előkészítése és tartalma. A döntésekben milyen szerepet játszott az a tény, hogy az állami tulajdonú társasági vagyonelemek és tevékenységek kiszervezésével kikerülhető az országgyűlési kontroll?

3. Hogy hat ki a MÁV Zrt . szerkezetátalakítása az állami vagyonra?

4. Milyen döntések előzték meg a MÁV-nál a leánytársaságok privatizációját, a leánytársaságoknál miért a gazdasági társaságokról szóló 2006. évi IV. törvény, és miért nem az állam tulajdonában lévő vállalkozói vagyon értékesítéséről szóló 1995. évi XXXIX. törvény (a továbbiakban: Priv. tv.) – 2008. január 1-jétől az állami vagyonról szóló 2007. évi CVI . törvény- rendelkezéseit alkalmazták?

5. Megtörtént-e, és ha igen, hogyan, a leánytársaságok privatizációt megelőző vagyonértékelése, vagyonbecslése?

6. Készült-e hatástanulmány, elemzés, vizsgálat, és ha igen, milyen tartalommal arra vonatkozóan, hogy milyen hatással lesz a tartósan veszteséges állami társaságra a vagyonelemek kiszervezése, majd privatizációja?

7. Mi történt a privatizált leánytársaságokért kapott ellenértékkel?

8. Milyen hatása volt a MÁV Zrt. eredményére, a tartósan veszteséges gazdálkodásra a szerkezetátalakítás és a későbbi privatizáció?

9. A MÁV Zrt. szerkezetátalakítását követően kialakult szervezeti és működési rendszere biztosította-e a korábban kiszervezett feladatok ellátását?

10. Származott-e mérhető gazdasági előnye a MÁV Zrt.-nek a kiszervezésből?

11. Milyen a MÁV vagyonelemeinek a privatizációt követően kialakult tulajdonosi szerkezete és hogyan épül fel a jelenlegi tulajdonosi kör?

12. Minősülhet-e a kiszervezés a Priv. tv. megkerülésének, az állami vagyon törvénytelen értékesítésének?"

 

Az elkészült jelentést múlt kedden egyhangúlag szavazták meg, ám Göndör ekkor valami miatt nem jelent meg.

A Zelmútnyócévhez méltón a jelentés elég hosszú, konkrétan 75 oldal, ebből kb. 70 ténylegesen. Érdeklődők itt megtalálják teljes egészében, de a leglényegesebbnek tűnő részeket kigyűjtöttem a gazdálkodással kapcsolatos válaszból (6-41.oldal).

A BKV-ról láttunk már hasonló adatokat, most következzen a másik nagy állami közlekedési társaság. Figyelem, sokkoló táblázatok hétfő reggel! (mert ez is olyan, hogy sejtettük ugyan, na de leírva látni mégiscsak nagyon durva)

 

 

 

MÁV csoport 2002-2010 . évi költségvetési támogatásainak összefoglalója:

Megosztás