Vastagbőr

Ilyen ország nincs még egy!

Orbán kezében a budapesti tömegközlekedés sorsa

Nagy a csend BKV-ügyben … Tarlós István és a BKK dolgoznak a különböző javaslatokon, hogyan lehetne megmenteni a budapesti tömegközlekedést, de a dilemma a következő: olyan nagy szarban van a budapesti tömegközlekedés, hogy a megmentéséhez pénz kellene, mégpedig nagyon sok pénz, viszont Orbán éppen a közlekedést említette ama négy terület között, ahonnan 600-700 milliárdot kívánnak megspórolni.

Tavaly mutattuk be a BKV helyzetét, az ábrákból jól látható, hogy nincs egyetlen egy olyan területe sem a BKV-nak, ami ne lenne szétrohadva. A Demszky-örökség: az infrastruktúra cseréje 460 milliárdba, a teljesen elöregedett járműpark cseréje pedig 260 milliárdba kerülne.
Már régen nem arról van szó, hogy sürgősen kellene 1000 új autóbusz … ez csak a jéghegy csúcsa. 2011-re nézve a BKV összkiadása 130 milliárd, de a tervezett összes bevétel csak 100 milliárd. Honnan lesz meg ez a hiányzó 30 milliárd?

A tervek:
– állam tulajdonában álló Nemzeti Közlekedési Holding, amely 50%-os tulajdont kapna a BKK-ban (Budapesti Közlekedési Központban).
– a budapesti közlekedéssel kapcsolatos döntések a BKK, az elővárosi közlekedést érintő ügyek pedig a Nemzeti Közlekedési Holding hatáskörébe tartoznának.
– a tulajdonrészéért cserébe a kormánynak át kellene vállalnia a BKV 77 milliárd forintos közvetlen banki adósságát és a központi költségvetésben rögzített 32 milliárdos normatív támogatáson, valamint a 16 milliárdos fogyasztói árkiegészítésen felül további 17-19 milliárd forintnyi plusz forrást kellene folyósítania az elmaradt járműcserékre és a leromlott infrastruktúra javítására.
–  fővárosi buszközlekedés működtetésére új céget hoznának létre, a Budapesti Autóbusz Zrt.-t és a leromlott járműpark megújítása érdekében megkezdené a buszvonalak versenyeztetését, az üzemeltetési többletköltséget a jelenlegi felére, évi 5-6 milliárd forintra csökkentenék.
– A kedvezményes bérleteket, valamint az ingyenesen utazókkal járó költségeket (az úgynevezett fogyasztói árkiegészítést) sem kompenzálja teljesen az állam a fővárosnak, "ma 9800 forintba kerül egy BKV bérlet. Ha megnézzük, mennyi a diákbérlet ára, és ehhez mennyit ad az állam fogyasztói árkiegészítésként, majd a kettőt összeadjuk, kiderül, hogy kétezer forintot nem fizet ki senki. Ezt pedig annak kellene állnia, aki a BKV-t kedvezményadásra kötelező törvényt megalkotta" – nyilatkozta Vitézy.
– a 6 év alatti és 65 év feletti utasoknak járó – 100 százalékos kedvezmények eltörlését, és az 50 százalékos kedvezménymérték bevezetését.
– közösségi közlekedést sorolják a kedvezményes, 5 százalékos áfakulcs alá, mivel a 25 százalékos áfakulcsa a legmagasabb az unióban.

A tervek Matolcsy és Orbán előtt vannak, kíváncsian várjuk, hogy mi fog kisülni belőle. De nagyon sok pénzről van szó …

Megosztás