Vastagbőr

Ilyen ország nincs még egy!

Láng nem akarja a Fonódót

Van egy budapesti közlekedési projekt, aminek a terve majdnem két évvel ezelőtt fogant, de jelenleg úgy tűnik, sosem fog megszületni belőle maga a "gyermek".

Vagyis a "Budai fonódó villamosok", ami pedig a M(ég)4(év) után kifejezetten örömmel tölti el az ember szívét: értelmes, egyszerű és viszonylag olcsó is.

A beruházás két alapvető infrastrukturális elemből áll: a Duna-parti villamos hiányzó szakaszának visszaépítése a Batthyány tér és a Margit híd között, valamint a Margit körúton és a Moszkva téren keresztüli észak-déli vágánykapcsolatok visszaépítése, kapcsolatot létesítve az óbudai 17-es villamosvonal felől egyrészt a budai rakparti 19-es és 41-es vonalakhoz, másrészről az Alkotás utcai vonalhoz, ezáltal összeköttetést teremtve a dél-budai hálózattal.
Sok-sok utas közlekedését tenné könnyebbé, egyszerűbbé, olcsóbbá, a ma egy vagy két átszállással beutazható útvonalakat átszállásmentessé.

6 milliárd forintba kerülne, ebből ötmilliárd EU-támogatás lenne. Azonban a II.kerület 2009. áprilisa óta nem adja hozzájárulását az építési engedély kiadásához, így a projekt nem indulhat el. A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség tavaly decemberben írásban jelezte, hogy előremozdulást szeretne az építési engedély kiadásában. Ha ez nem történik meg március 31-ig, akkor felbontják a támogatási szerződést, vagyis ugrik az EU-támogatás, nem lesz Budai Fonódó.

Közel két év alatt, két különböző főpolgármesterrel sem tudott megegyezni Láng Zsolt (Fidesz), a II. kerület első embere, pedig 2010 szeptemberében még így nyilatkozott a Domboldalnak:

 

Ehhez annyit, hogy Tarlósra igazán nem lehet panasz, maximálisan partnernek tekinti a kerületet: a projekttel szemben korábban megfogalmazott kritikáinak egy részét figyelembe vették és beépítették. Ennek köszönhetően akadálymentes lesz a 17-es villamos közlekedése, előkészítették a BKV-nál a teljes vonal felújítását, a Kolosy téren kulturált átszállási kapcsolatot alakítanak ki, a Lukács fürdő előtt lesz balra kanyarodási lehetőség és megmarad a Frankel Leó út kétirányú forgalma is.
A főváros utolsó kísérletet tett a nézeteltérés rendezésére, január 11-én levélben kérte a kerület vezetését: a projekttel kapcsolatos fenntartásait, észrevételeit, a szükséges szakhatósági és tulajdonosi hozzájárulások kiadásához szabott feltételeit 15 napon belül írásban küldje meg.

Konkrétan a villamosfonódásról a következőket mondta Láng  tavaly ősszel:

 

Nos, a tanulmány díjazása valóban egy klasszikus BKV-biznisznek tűnik a Demszky-MSZP korszakból, Papcsák feljelentést is tett miatta (bár korábban maga is megszavazta). A tervek tartalmáról régóta  megy az adok-kapok, legutóbb épp a Hírszerzőn ütköztette álláspontját a BKK és a II.kerület.

Mindenestre elgondolkodtató, hogy a két, egymástól minden szempotban különböző főpolgármester milyen hasonló módon nyilatkozott Láng Zsoltról:

Demszky: "Mint a főpolgármester fogalmazott: egyfajta zsarolásról van szó, mert addig nem adnak az engedélyhez hozzájárulást, amíg a főváros nem oldja meg a kerület néhány problémáját. A rendszer nem hatékony, nem kellene, hogy ilyen egyeztetéseken keresztül valósuljon meg egy projekt, mert bonyolítja és lassítja a megvalósulást – tette hozzá."


Tarlós:
"Biztos vagyok abban, hogy a budai fonódó villamost minél hamarabb meg kell csinálni, és ezt Láng Zsolt is pontosan tudja. Csak bizonyos feltételeket próbál támasztani. Ha jogosak a feltételek, ezeket belekomponáljuk a megvalósításba. De olyan is van, hogy valakinek a kívánsága nem teljesül…"

 

Nem lehetséges esetleg, hogy nem a projekttel, nem is a fővárossal, hanem a II.kerületi polgármester idevonatkozó gondolataival van probléma?

 

Addig rendben van, hogy a legjobbat akarja a fennhatósága alá tartozó városrésznek, de újabb és újabb kifogásokal kerülni a komprumisszumnak még a látszatát is, roppant ellenszenves.

Emellett rávilágít Budapest közigazgatási rendszerének abszurditására is: egy helyi kiskirály megfúrhat, meg tud (!) fúrni egy, az egész fővárost érintő beruházást.

Hopp, most jut eszembe, Láng erről a faramuci helyzetről is ejtett pár szót: 

"A főváros kétszintű rendszerében én a kerületeket erősítem. Az Európai Unió önkormányzati chartájában is van egy passzus, ami arra hív fel, hogy a döntések minél alsóbb szinteken, az emberekhez közel szülessenek meg. Ez alapján is azt tartom, hogy intézményrendszerünkben erősíteni kell az önkormányzatok szerepét, és amennyi hatáskört, feladatot csak lehet – a szükséges anyagi forrásokkal együtt – át kell adni számukra. Budapesten az átfogó, csak egységesen kezelhető ügyeket viszont a fővárosnak kell szabályozni. Ilyen például a közösségi közlekedés, a parkolás, a szemétszállítás kérdése."

 

Köszönjük Zsolt, szaladhat aláírni a Budai Fonódó építési engedélyét!

 

Megosztás