Vastagbőr

Ilyen ország nincs még egy!

Mi a közös a Tankcsapdában és Lily Allenben?

A Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság elődje, az ORTT is hozott érdekes határozatokat, szóval nem az az Ice-T szám a az első fecske, csak most kapott nagy figyelmet, az új médiatörvény keltette balhé miatt.

Amúgy ebben az az egész történetben nem is az a legszomorúbb, hogy a hivatal vizsgálódik és "vicces" szövegű határozatot hoz, hanem hogy mindig volt, van és lesz is egy nyomorult lelkivilágú ember, aki képes feljelentést tenni egy meghallgatott szám miatt. Ha nem tetszik, amit hallgatok vagy nézek, elkapcsolom a rádiót vagy a tévét, ennyi.

A Hírszerző nyálazta át a több száz ORTT határozatot:

S. I. panasza a Magyar Rádió Zrt. Petőfi adóján 2007. június 1-jén 14. 08-tól sugárzott "magyar zeneszám" miatt (770/2007.) A Testület elrendeli a Magyar Rádió Petőfi adóján 2007. június l-jén 14:08: l0 -től sugárzott zeneszám (Ganxsta Zolee és a Kartel Keleti oldal -nyugati oldal) hatósági ellenőrzését.

 
A Petőfi Rádió figyelmeztetést kapott, mivel a szám előtt nem használt korhatárra vonatkozó figyelmeztetést:

"Az előadó, Ganxsta Zolee egy átlagos hétköznapját meséli el a ’gettóban’. Miután Lory felébreszti, lezuhanyozik, megreggelizik, kirúgja a tegnap esti szeretőjét a lakásból, majd lemegy az autójához, ahol az egyik barátja várja, aki éppen füvet szív. Később átfurikáznak a III. kerültben lakó ’haverjukhoz’, Szaszához. Elfogyasztanak pár üveg italt, majd hárman indulnak el ’nőzni’. A nyolcadik kerület felé rendőrök igazoltatják. Annak érdekében, hogy az ittes vezetésért járó büntetést megússza, megvesztegeti a hivatalos szervet. Ezt követően a nőket nézik az utcán. Az egyiküket beültetik a kocsiba, és mindhárman szexuális kapcsolatba lépnek vele. Meglátogatnak egy kínai büfét, majd a többi baráttal is találkoznak, mint pl. Dopeman és a haverok, akik éppen dominóznak. Végül Ganxsta felhívja az egyik nőjét, hogy töltsék együtt az éjszakát." – írta le az ORTT, hogy mi történik zeneszámban.

A rádiószerkesztők óvatosan nyilatkoztak, de azért átnézik a számokat, amiket játszanak.
Amúgy teljesen felesleges műbalhé, mivel a mai fiatalok nem is hallgatnak rádiót, a Youtube meg a torrent pörög náluk …

Tankcsapda – Nem kell semmi

A klipet csak itt, a Youtube-on már 2 216 724 ember nézte meg (vajon hány kiskorú van közte???).
No, 2006-ban az ORTT 30 ezer forintra büntette a Viva TV zenecsatornát, mert az este fél 8-kor adta le a klipet, korhatár megjelölés nélkül.

"A klipben egy igen problémás alaptörténettel szembesülhettek a kiskorúak, melyet az alkotók nem kellő körültekintéssel kezeltek, s így a 12 év alattiak számára a feldolgozást segítő szülői magyarázatok elengedhetetlenek lettek volna.

A történet Forgács István postásról szól, aki a munkáját végezvén, a forró nyár kellős közepén meglát egy szórakozó fiatalokkal teli cabrio autót az úton, majd hirtelen az a gondolata támad, hogy ő is megengedhet magának ’egy kis szórakozást’, és ellopja a kézbesítendő pénzösszeget. Felszáll egy távolsági buszra, jegyet, hamburgert és alkoholt vásárol az ellopott pénzen. Az alaptörténet problémás mivoltát a klip szövege felerősíti, ezáltal káros üzenetet közvetít a kiskorú nézők felé.

A szám morálisan destruktív tartalma, mely az unalomról, a teljes elégedetlenségről és a fásultságról szól, olybá tűnhet a kiskorúak számára, hogy egy illegális cselekedettel kitörhetünk a hétköznapok monoton világából, elérhetjük, hogy jól érezzük magunkat a bőrünkben, és azt csináljuk, amit igazán akarunk. Berúgni, másnaposnak lenni pedig megoldás lehet- akár időszakosan is – a problémánkra.

Bár a történet „törvényes” befejezéssel zárul, – hiszen Forgács Istvánt elkapják a rendőrök, és tíz hónap szabadságvesztésre ítélik – megjelenik egy másik üzenet is a klip végén Forgács mondatán keresztül: „Csak egyszer igazán jól akartam magam érezni az életben…”. Ezzel a zeneszám valójában szánalmat ébreszt a nézőkben a postás iránt, s nem határolódik el egyértelműen attól, hogy valójában mégiscsak egy bűncselekményről van szó. A szabadságot és a boldogságot jelentő életcél, a „Hadd rúgjak be végre elégszer már; És nem érdekel már többé csak a buli, meg a pia, meg a haverok” mindennemű kritika nélkül marad.

További problémaként merült fel a klipben előforduló trágár kifejezések használata, melyek ugyan nem hallatszanak egyértelműen, de a szövegkörnyezetet és a zene ritmusát tekintve mégis kikövetkeztethetők. A trágár megnyilvánulásokat tovább erősítették az együttes tagjainak „beintő” kézmozdulatai is." – írta az ORTT.

A klip amúgy egy megtörtént esetet mutat be, évekkel korábban valóban megtörtént, hogy egy postás meglépett a pénzzel és elszórakozta azt, minden sajtótermék beszámolt a "bűnügyről".

Azt hiszem, ez alapján a Kengyelfutó gyalogkakukkra is kell tenni a korhatáros karikát, hiszen a prérifarkas túlzó, erőszakos eszközöket vet be, hogy megszerezze magának a madarat … ez mindenképpen morálisan destruktívnak tűnik a számomra.

Micimackó esetében pedig aggályos, hogy az egész bagázs valamilyen tudatmódosító szeren él, a szellemileg degenerált Mackótól kezdve a lelassult Szamárig és az állandóan túlpörgött Tigrisig. Ki magyarázza el a gyerekeknek, hogy ez csak egy kitalált szereplőkkel készült kitalált mese? Szegények  … ezek után nem is kell ecsetelnem, hogy Thomas, a gőzmozdony milyen fenyegető a gyerekekre.

Lily Allen – Smile


Na, még ez a nyálas tinislágert is elkaszálta az ORTT 🙂

2007-ben 100 ezer forintra büntette a Vivát, mivel nem tettek ki korhatáros karikát. A klipen amúgy nincs káromkodás, meztelenkedés vagy erőszak, de azért csak talált néhány kifogásolható jelenetet az ORTT:

"… az énekesnő bosszújának bemutatása, és a barátja bánata láttán érzett elégedettsége olyan üzenetek, amelyeket a 12 év alatti kisgyermekek koruknál fogva bizonyosan nem érthetnek meg, illetve félreérthetnek a feldolgozást segítő szülői magyarázat nélkül.

A kiskorú gyermekek tíz éves korukig nem képesek a komplex cselekményvonalat követni, így nem minden esetben képesek felismerni a cselekmények és következményeik közötti összefüggést. A legkisebbek – korlátozott élettapasztalataik miatt – könnyen összetévesztik a látszatot a valósággal, hiszen a megkülönböztetés képessége csak fokozatosan alakul ki.

A videóklipben – a műfaj sajátossága miatt – ráadásul nem is egy teljes cselekményvonalat, hanem a cselekménynek csupán egy rövid részletét láthatjuk, így számos kérdés, melyek a látottak megértését segíthetnék, rejtve marad. Utalások sem történnek például a tettek indokaira, és a szituáció megoldását sem ismerjük, így nehezen azonosítható, hogy a két főszereplő közül ki képviseli a pozitív és ki a negatív karaktert. Ennek következtében nehezen feldolgozható lehet a kiskorú gyermekek számára, hogy a dal előadója által megformált – s emiatt azonosulási mintaként erősebben ható – női szereplő – vélhetően párkapcsolati problémájának megoldásához – agresszív módot választ.
(…)
A vizsgált zeneszám esetében a felgyülemlett érzelmeket még csak pozitív végkicsengéssel sem próbálják feloldani az alkotók, hiszen a történet vége nyitott marad, a fiú megszégyenülve ül a szórakozóhelyen, míg barátnője mosolyogva sétál az utcán.
A problémás üzenetek nem intenzív képi megjelenítéssel kerültek bemutatásra, a sérülések, fizikai bántalmazások csupán utalásszerűen jelentek meg, és így a kisgyermekekben a látottak hatására kialakult feszültséget a felnőttek magyarázata feltehetően képes volt kezelni."

No, akkor nézzük, folytatódik-e a leszbiparti a Valóvilágban

Megosztás