Annak ellenére, hogy ha egy taxiút tarifáját a lakók átlagos havi nettó jövedelméhez viszonyítjuk, akkor az albán és a szerb főváros után Budapest a legdrágább egész Európában, Magyarországon mégis áremelést sürgetnek a taxisok.
[sharedcontent slug=”cikk-kozepi-hirdetes”]
Év végén még csak pletyka volt, tegnap viszont a Zoom.hu megszerezte a számokat is, hogy mennyi áremelést szeretnének a taxisok júniustól.
Úgy nézünk ki, hogy a 450 forintos alapdíj 700 forintra emelkedne, a 280 forintos kilométerdíj 300 forintra, míg a percenkénti várakozási díj 70 forintról 75 forintra kúszna fel. A Zoom.hu-hoz eljutott információk szerint ez az a jövőbeli tarifa, amely mögött a budapesti taxistársadalom és az érdekvédelmi szervezetek a legnagyobb arányban felsorakoztak.
S miért van szükség több mint 55%-os emelésre az alapdíj esetében? A taxistársaság azt felelte: „Sok esetben, ha valaki rövid utakra hív címre autót, akkor a címre jutás költségeit is kalkulálva, valójában veszteséget kénytelen elszámolni a sofőr.”
Hogy ez a veszteség miként jön ki, arról nekem fogalmam sincs, hisz ma is elkéri minden taxis 3-4 liter benzin árát egy 2km-es fuvarért is.
Csak lábjegyzetként említeném, hogy a taxislobbi által kiűzött Ubernek nem volt gondja a rövid fuvarokkal, és gyakorlatilag fele annyiért szállította az utasokat Budapesten, mint a taxis társaságok… De ez a múlt és kár sírnunk utána, mert – hála a barcelonai taxisok perének- az Uber már sosem jön vissza olyan formában, amilyenben volt.
Ugyanis – a cég tevékenysége hiába volt kiugróan hasznos a fogyasztóknak – tavaly év végén Döntött az Európai Bíróság: az Uber taxicégnek fog számítani az Európai Unió teljes területén, s ezzel a cég versenyelőnye minimálisra csökken, hiszen a taxiszolgáltatókkal azonos szabályoknak, engedélyezési eljárásoknak és biztosítéki követelményeknek kell megfelelnie.
Két éve a Portfolio elemezte a Numbeo statisztikáit az európai tarifaárakról, és adott egy releváns képet arról, hogy mennyire megterhelőek a taxistarifák a helyi lakosokra nézve, ha az átlagos nettó jövedelemszintekkel vetjük össze őket.
Látható, hogy még a mostani, “alacsonyabb” áraival is – Londont megelőzve -, Budapest az előkelő harmadik helyet szerezte meg a fordított árversenyben. S a kérdés rögtön szöget üt az ember fejébe, miért ilyen drága a taxizás nálunk, ha a hasonlóan szerencsétlen előmenetelű és csóró országokban, mint például Románia vagy Bulgária, meg tudják oldani sokkal-sokkal olcsóbban? S mi szükség van arra, hogy még emeljünk a tarifákon? Részemről a kérdés költői, de azért a taxisoknak vannak válaszaik.
Mint tudjuk, a budapesti tarifák emelésének ötlete 2017 őszén vetődött fel először. A sofőrök úgy vélték, az immár csaknem 5 éves díjtáblához valamilyen formában jó lenne hozzányúlni. Akkor felvetődött egy olyan ötlet is, hogy hétvégi és éjszakai tarifákat kellene bevezetni. Ezen ötlet mögé alapvetően a Csertek István vezette Európai Taxis Egyesület (ETE) állt be, azonban Tarlós ezt megvétózta. De akkor mit lehet tenni?
Szakmai szervezetek szerint, s úgy tudjuk, a sofőrök többsége szerint is, ma már „egy elfogadható mértékű díjemelés” elodázhatatlan. Mert, mint fogalmaznak, a benzin ára csupán egyetlen összetevője költségeiknek, s számos másik elem – például a vizsgázás vagy a drosztdíj – évről-évre emelkedik. Ezeket pedig muszáj valahogyan fedezni – magyarázták.
Hát igen, a benzinár ma kb. a 2011-es szintet üti meg. S majdnem 100 forinttal kevesebb, mint a 2012-2014-es horrorkiugrásoknál. A taxiforum kalkulátora szerint a drosztdíj és a behajtási engedély éves díja is eléri már a 82 ezer forintot. A vizsgáztatás éves árát meg kiröhögöm. Mindemellett, nem mondjuk azt mi se, hogy a taxizás olcsó mulatság egy sofőrnek, és aki nem akar egyoldalúan ítélni, az böngéssze át a fenti kalkulátor összegeit. De a taxisok minden járulékos költségének ellenére is, azt azért kimondhatjuk, ez az utasnak (is) nagyon fáj.
[sharedcontent slug=”cikk-vegi-hirdetes”]
Nélküled nincsenek sztorik.
Bankkártya
Átutalás
PayPal
1%
Így is támogathatsz
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!
Belföld
Külföld
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001 Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Támogasd a munkánkat 10 ezer forint adománnyal, mi pedig megajándékozunk egy pólóval. Katt a részletekért.
Üvegvisszaváltással
Támogasd a munkánkat palackvisszaváltással, kattints az üvegvisszaváltós oldalra, mentsd el a kódunkat, és használd azt a Repontoknál!
Bankkártyával az AdjukÖssze.hu oldalon
Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.
Postai befizetéssel
Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.
Havi előfizetés a Patreonon
Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.
Benevity rendszerén keresztül
Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.
SZJA 1% felajánlásával
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!