Vastagbőr

Ilyen ország nincs még egy!

A Miniszterelnökség szerint nem büntetett, csak érdeklődő kérdéseket tett fel az EU

Megkérdeztük a Miniszterelnökséget a kormányablakok 1,5 milliárdba forintba kerülő reklámozásáról, amit Rogán szomszédjának cége nyert meg gyorsított eljárásban. 

tamogatoi_banner_cikkbe

A Világgazdaság szerint

„334,6 millió forint pénzügyi korrekciót, magyarul büntetést javasol az Európai Bizottság (EB) a Miniszterelnökség közbeszerzése miatt, amelyet a HG 360 Reklámügynökség Kft. nyert el. A Rogán Antal propagandaminiszter lakóparki szomszédjaként emlegetett Csetényi Csaba érdekkörébe tartozó cég 1,575 milliárd forintért vállalta tavaly a kampányt a kormányablakok népszerűsítésére.
– A brüsszeli revizorok indokolatlannak találták a gyorsított eljárást, azt, hogy mindössze tíz nap volt a pályázat beadási határideje. Ez szűkíti a versenyt, és az is kérdés, miért vártak a tender kiírásával 2015. augusztusig, holott a kormányablakok fejlesztése évekkel korábban kezdődött.
– Azt is firtatták a revizorok, vajon milyen kampányintenzitásra lehetett szükség, hogy két hónap alatt kiszórják a pénzt a kormányablakok népszerűsítésére.
– A projekt 5 millió eurós büdzséje ugyanis vetekszik az öt legnagyobb hirdetési büdzséjű magáncégével, ezek egész éves kerete 5-7 millió euró – hozták fel összehasonlításul a múlt év közbeszerzési termését ellenőrző revizorok.”

A kormányablakok népszerűsítéséről már írtunk, 1,5 milliárd (!) forintot költöttek el 1 hónap alatt, a csapból is a kormányablak-reklám folyt, de futotta roadshow-ra, és remek youtube-videókra is ebből a pénzből.

A közbeszerzési felhívás 2015.08.07-én jelent meg:

Az eljárás fajtája
Gyorsított meghívásos

A gyorsított eljárás alkalmazásának indokolása: A 2007-2013 közötti fejlesztési időszakban több helyszínen integrált kormányzati ügyfélszolgálat (kormányablak) megvalósítására került sor, melyhez kapcsolódik további feladatként a kormányablakok kihasználtságának és az együttműködés hatékonyságának növelése, valamint az állampolgárok részére megismerhetővé tétele. Egy ilyen kampány alkalmat ad arra, hogy a Kormány bemutassa, hogy egy valóban szolgáltató államigazgatási rendszer jön létre Magyarországon, ahol az ügyintézés technikai feltételrendszere és a humán állománya egyaránt alkalmas arra, hogy valós segítsége legyen az állampolgároknak az ügyintézés során.

A Kormány a 1014/2015 (I. 22.) Korm. határozatában (továbbiakban Korm. határozat) feladatként határozta meg, hogy a 2007-2013 közötti programozási időszak operatív programjainak zárása során törekedni kell a költségvetési kockázat kizárására, illetve minimalizálására, valamint az uniós projektek eredményes és 100 %-os forrásfelhasználása mellett azok lezárására. A 2007-2013-as időszakban rendelkezésre álló technikai segítségnyújtási uniós keretet (kommunikációs költségek) 2015. év végéig van lehetőség felhasználni. Mindezek figyelembevételével a fent leírt cél elérésére irányuló közbeszerzési eljárás keretében megvalósítandó komplex kommunikációs kampány – tekintettel annak véghatáridejére, mely 2015. november 15. – végrehajtására, csak a gyorsított eljárás nyújt lehetőséget.

Ajánlattételi vagy részvételi határidő:
2015.08.14

Vagyis kiírtak egy gyorsított meghívásos közbeszerzést egy igen összetett, 1,5 milliárdos kampányra:
a.) Média stratégia tervezése
b.) Médiavásárlás
c.) Kreatív koncepció kialakítása és grafikai tervezés
d.) Online kommunikáció, összevont feladatok
e.) Nyomtatott magazin tervezése és gyártása
f.) Reklámfilm / film gyártás
g.) Websorozat
h.) Rendezvényszervezés
(Összehasonlításul az első bevándorló ellenes reklámkampány 300 millió forintba került.)

És a pályázat megírására, beadására adtak összesen 7 (HÉT) napot.
A tendert végül Rogán Antal szomszédjának cége, a HG 360 Reklámügynökség Kft. nyerte meg – egyedüli ajánlattevőként.
Erdélyi Katalinnal (Átlátszó) ezért az alábbiakat kérdeztük meg a Miniszterelnökségtől:

Tisztelt Miniszterelnökség!
Tisztelt Csepreghy Nándor!

Kérem, szíveskedjenek válaszolni az alábbi hírrel kapcsolatos kérdéseimre.
– Mi a véleményük az Európai Bizottság javaslatáról, a 334,6 millió forint büntetésről?
– Miért kellett 10 napos határidő a közbeszerzésre?
– Ki döntötte el, hogy ennyi legyen a határidő?
– Miért kellett 2 hónap alatt elkölteni 1,5 milliárd forintot?
– Arányban áll Önök szerint a feladat (kormányablakok népszerűsítése) és az összeg (1,5 milliárd forint)?
– Lett-e bármilyen mérhető haszna a reklámkampánynak?
– Milyen személyi vagy egyéb következménye lesz a szabálytalanság miatt kirótt büntetésnek?
– Milyen forrásból fogják kifizetni a büntetést?

Gyorsan meg is érkezett a reakció, amit ezúton is köszönünk.
De figyeljétek, hány kérdésre kaptunk érdemi választ:

Az Európai Bizottság nem büntette meg Magyarországot. A citált audit jelentés nem a brüsszeli végső álláspontot tartalmazza, csak érdeklődő kérdéseket tett fel a közbeszerzés kapcsán. Mint azt már számtalanszor korábban is megtette egyes projektek ellenőrzése során.

A „hirdetmény közzétételével indított gyorsított meghívásos közbeszerzési eljárás” egy uniós eljárásrend szerinti nyílt eljárás. A két szakaszos eljárás részvételi szakaszára bárki jelentkezhetett, majd az ajánlattételi szakaszban csak az alkalmasnak minősített és ajánlattételre felhívott részvételre jelentkezőket hívta meg a Miniszterelnökség.

A gyorsított eljárás mindössze két héttel korábbi szerződéskötést jelent, a nem gyorsított eljáráshoz képest, viszont az előző uniós fejlesztési időszak befejeztével nem volt mindegy az időzítésJoggal merülhet fel a kérdés, milyen ajánlatot lehet összeállítani három hét alatt, amire kettő nem volt elég?

A Miniszterelnökség a jövőben is bármelyik közbeszerzéssel kapcsolatban áll akár az Európai Bizottság, akár a sajtó képviselőinek rendelkezésére.

„Érdeklődő kérdések”

Érdeklődő.

Kérdések.

Semmi több.

Ha tetszett a cikk

Előfizetőket keresünk – támogasd a munkánkat havi 1000 forinttal!

Függetlenségünk záloga a közösségi finanszírozás.

Megosztás