Két gyereket nevelek (nem Matolcsy miatt született a második), 26.600 forint családi pótlékot kapok. Minden hónap második munkanapján, a bankszámlámra.
Nem kezelem külön ezt a pénzt, mindig arra költöm, amire épp szükség van a családunkban. Veszek rajta ruhát, kenyeret, gyógyszert, pelenkát, habfürdőt, gyümölcsöt, húst, mosóport …….mikor mit. Fizetek vele/belőle a neten, a kisboltban, a nagyboltban, a ruhásboltban, a cipősboltban, a papírboltban, a patikában, a hentesnél, a zöldségesnél, a pékségben, a piacon, a fagyisnál, az oviban….. mikor hol.
Nem fogok örülni, ha unortodox módszerekkel operáló kormányunk ezután nem kp-ban, hanem Erzsébet-utalványban/-kártyán adja, de kibírom. Ki, mert városban élek, a bözsijegyet elfogadja a kedvenc hentesem és tegnaptól a Tesco is, nem kényszerülök a mindennél minimum másfélszer drágább magántulajdonú kisboltba, Coopba, CBA-ba (ami a drágaság mellett valami elképesztően igénytelen is, de legalább lelkesen nyal felfelé) menni vele.
Sokan viszont keményen megérzik majd az intézkedés hatását. Rendes, dolgozó emberek, akiknek hónap végére elfogy a fizetés, és égető szükségük van a készpénzre a következőig. Mert azzal bárhol lehet fizetni, és ha az van nálad, akkor kiválaszthatod, hol a legolcsóbb az adott termék, amit meg szeretnél, meg kell vásárolnod. Erzsébettel ilyen nem lesz, hisz nem fogják mindenhol elfogadni.
Viszont az állam jól jár(na), ezt a Napi Gazdaság szépen kiszámolta:
„A magyar költségvetés hivatalos adatai szerint 2011-ben összesen 342,5 milliárd forintot fizettek ki családi pótlék jogcímen, illetve 7 milliárd forintot „pénzbeni gyermekvédelmi támogatások” jogcímén.
Amennyiben ezeket teljes mértékben utalványban fizetnék ki, az állam jogosult lenne a kereskedők által megfizetett jutalékra (a közzétett általános szerződési feltételek – ÁSZF – szerint ez alapesetben 6 százalék+áfa, bár a megkötött szerződések esetében beszéltek 3 százalékról is), egyszeri partnerkapcsolati díjra (partnerenként 6000 forint), illetve kiszámlázzák az utalványok feladásához kapcsolódó postai díjakat is.
Egy év alatt, ha a családtámogatások összegét változatlannak vesszük (az egy főre jutó juttatás mértékén idén nem változtattak, csak a demográfia módosíthatja a teljes összeget), akkor az állam bruttó 26 milliárd forint feletti kereskedői jutalékra tehetne szert. Persze ha mégis csak 3 százaléknyi jutalék lenne az általános, akkor ennek felét, 13 milliárdot fogna meg. (Az ÁSZF-et az állami kibocsátó egyoldalúan is megváltoztathatja.)
Emellett a fizetési haladék sem jelent elhanyagolható tételt. Az állam az utalványok kibocsátásakor csak azok gyártási és disztribúciós költségét fizeti meg, beváltani viszont a kézhezvétel utáni egy évben lehet. A legtöbbet minden bizonnyal abban a hónapban fogják beváltani a háztartások, amikor megkapják, míg mások gyűjtögetik és később, egyben költik el. Az elméleti kamatveszteséget ez időszak alatt a gyűjtögető fogyasztó viseli (ha ugyanis készpénzben kapná a juttatást, akkor berakhatná elvileg bármely megtakarítási formába is, évi 3-9 százaléknyi kamattal). Az utalvány beváltásakor viszont már a kereskedő szenvedi el a kamatveszteséget, mivel a várakozások szerint az állam majd csak 30-75 napra fizet onnantól, hogy a kérelem beérkezik hozzá, az elköltés hónapja utáni hónapban.
Ha a támogatások összege egy hónapban majdnem 3 milliárd forint, akkor 30 napra ez körülbelül 167 millió, 75 napra 419 millió forintot jelent a 7 százalékos jegybanki alapkamattal számolva. Mivel a kereskedő nem naponta nyújtja be az utalványokat, ezért a 75 napos kifizetés valószínűleg közelebb áll a valósághoz. Egész évben ez akár 2-3 milliárdnyi elméleti kamatveszteséget kitehet.„
Tudom-tudom, örüljünk, hogy kapunk egyáltalán valamit, meg különben is az emútnyócév, a zállamadósság stb. Mondjuk szerintem az különböztet meg egy (legalább szellemileg) fejlett államot Közép-Afrikától, hogy támogatja a saját újratermelődését, ezáltal hosszútávú fenntarthatóságát. Mégpedig nem nagyautó-szocpollal vagy más hasonló baromsággal, hanem javarészt készpénzzel, mert a családok azt tudják a legjobban hasznosítani (Családtámogatások az EU-ban).
Egyébként a családi pótlékot már most is lehetőség van természetben fizetni, ez az egyik legelső intézkedése volt a 2/3-nak. Csak ugye az melós, mert egyesével kell, meg önkormányzat, jegyző, gyámhatóság, hatvanhat papír……inkább legyen egységes, mindenkire vonatkozó szigorítás, akkor legalább rászizmust sem lehet kiabálni.
Viszont a kisebbség bűne miatt kvázi megbüntetni mindenkit, a többséget is …….az bizony a kollektív bűnösség elve, amitől hányok, és eddig azt hittem, a Fidesz is: „Magyarország nem fogadja el a kollektív bűnösség elvét, amely teljesen ellentétes az Európai Unió alapelvével, a legalapvetőbb emberi jogokkal és a magyarság érdekeivel – jelentette ki Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes”
Meggondolták magukat? Minden gyerekes szívjon a segélyből dorbézolók miatt?
A lakásfenntartási támogatást pedig fogalmam sincs, hogy gondolták Erzsébetben fizetni. Talán még ők sem tudják.
„A kormány március 30-i határozatának megfelelően jelenleg zajlik a szakmai munka az egyes szociális jellegű ellátások készpénz-helyettesítő eszközzel való folyósításával kapcsolatos feladatokról. Kormánydöntés nincs az ügyben, jelenleg tárcaközi szakmai egyeztetések zajlanak arról, hogy mely szociális juttatások esetében indokolt és előnyös esetleg az utalvánnyal, pl. Erzsébet-utalvánnyal történő fizetés.
Az érintett tárcák még ebben a hónapban megvizsgálják, hogy szociálpolitikai okokból indokolt-e, és ha igen milyen mértékben – a családi pótlék, a lakásfenntartási támogatás, a foglalkoztatást helyettesítő támogatás, a rendszeres szociális segély és az átmeneti segélyek esetében – az utalvánnyal való fizetés. Ennek során az Erzsébet-utalvány felhasználhatóságát is vizsgálják. /Lásd: a Kormány 1084/2012. (III.30.) kormányhatározata/.
A vizsgálat alapelve, hogy mind az ellátásban részesülők, mind a támogatást nyújtó állam, mind a hazai kiskereskedelem szempontjából olyan hatékony és igazságos kifizetési rendszer jöjjön létre, amely biztosítja az állami támogatásokkal való visszaélések mértékének csökkenését, valamint, hogy az érintettek jól és életszerűen tudják felhasználni a szociális támogatásként kapott összeget. Kormánydöntés májusban várható az ügyben.
Mint ismert, az egy évvel ezelőtt tartott szociális konzultáción a válaszadók 89%-a támogatta azt, hogy aki szociális segélyt kap, azt részben pénzben, részben más formában kapja meg az összeget, annak érdekében, hogy az állami támogatás valóban az eredeti célját szolgálja.
A kormány által indított Erzsébet-programban eddig több mint másfél millió munkavállaló választotta az Erzsébet-utalványt, és ma is élénk érdeklődés mutatkozik mind a munkáltatók, mind a munkavállalók részéről. A Magyar Nemzeti Üdülési Alapítvány kizárólagos jogosultságot kapott az új, Erzsébet-program keretében kibocsátott, étkezési célra felhasználható Erzsébet-utalvány forgalmazására. Az Erzsébet-utalvány forgalmazásából várható eredmény kizárólag közfeladat ellátására fordítható, tehát közjót szolgál. Az Erzsébet-program a szociális üdültetés és étkeztetés új rendszere, amely már az idén mindösszesen több mint 100 ezer emberen segít. Az Erzsébet-utalvány választása felelősségteljes döntés, hiszen aki adja vagy használja, az az Erzsébet-programon keresztül segíti mindazokat, akik rövidebb-hosszabb ideig kiemelt figyelemre szorulnak.
Az Erzsébet-program a Magyar Nemzeti Üdülési Alapítvány és annak egyszemélyes tulajdonában álló Nemzeti Üdülési Szolgálat Kft. meglévő erőforrásait felhasználva valósul meg, a magyar költségvetést terhelő új források bevonása nélkül.
A kormány a múlt héten jelentette be, hogy a programnak köszönhetően idén nyáron 75 ezer hátrányos helyzetű ember tud kedvezményesen üdülni. Az Erzsébet-táborok második ütemében nyári táboroztatásra írtak ki pályázatokat. Ebből először a gyermekjóléti, gyermekvédelmi ellátásban, nevelőszülőknél élő gyermekek, valamint általános iskolák tanulói táborozhatnak majd. Így 20-40 ezer gyermek – június 18. és augusztus 25. között, 10 héten keresztül – elsősorban a Balaton és a Velencei-tó partján található állami tulajdonú táborokban nyaralhat egy hetet, szociális helyzettől függő önrész vállalása mellett. A pályázati keret 1 milliárd forint.
(Nemzeti Erőforrás Minisztérium)”
A szociális konzultációra való hivatkozásért csillagos ötös! Már a megjelenésekor tudható volt, hogy a nyomdász haverok megdolgoztatásán kívül csak arra jó az egész, hogy a jövőben JollyJokerként lehessen rá visszamutogatni, hogy „Dehát a Zemberek ezt akarják!”
Bár ebben az esetben elhiszem a 89%-ot, mivel a szociális segélyről valószínűleg mindenki a sokgyerekes, otthonülő, hangos, lopós, öregverős, segélyből élő cigókra gondolt, mikor behúzta az X-et, nem pedig az 1-2 gyereket nevelő, keményen dolgozó, tisztességesen adózó saját magára/gyerekére/szomszédjára. Már mindegy.
Azt meg egyszerűen képtelen vagyok elhinni, hogy nem gondoltak bele abba, hogy aki akarja, megoldja. Eladja töredékáron a „bözsijegyet”, hogy teljen kocsmára, játékgépre. Pillanatokon belül kialakul a feketepiac, rajzani fognak az utalványokért a „jól szituált, tisztességes” felvásárlók.
Tudják ezt ők is, csak nem foglalkoznak vele, ebből is látszik, hogy nem a családtámogatás a lényeg, hanem az Utalványt Mindenáron Mozgalom, ami szép hasznot hoz valakiknek.
Ui.: A témában természetesen megszólalt régi kedvenc ismerősünk, Herczog Mária is, köszönjük!
„- Totális kiszolgáltatottság – foglalta össze a következményeket Herczog Mária, aki szerint ahelyett, hogy a szülőket kisgyerek módjára próbálják korlátozni, be kéne őket vonni a problémák megoldásába.
– Nem ítélkezhetnek azok fölött, akik nem racionálisan használják fel a pénzt, ezzel pont az ellenkezőjét érik el. Ehelyett arra kellene odafigyelni, hogy a gyermekintézményekben, iskolákban, óvodákban jó minőségű ételeket egyenek a gyerekek, hogy ne fordulhasson elő az, hogy nem kapnak tanszereket, vagy az, hogy kirekesztik őket. Emellett hétvégi programokról, nyári táboroztatásról kellene gondoskodni. Ettől lesz jobb a gyereknek, nem attól, hogy szülője utalványban kapja a családi pótlékot. Ráadásul a szülők, ha nem alázzák őket, együttműködnek. Ehhez arra lenne szükség, hogy kompetens emberként tekintsenek rájuk – magyarázta a szociológus, hozzátéve, hogy bár ez valóban egy hosszasabb és nehezebb folyamat, de gyermekbarátabb, mint az utalványos rendszer”