Vastagbőr

Ilyen ország nincs még egy!

200 millió forintból ijesztegettek bennünket az IMF-el

2012 októberében IMF-ellenes reklámokat jelentetett meg a kormány, melyre a felhívást, az eredményhirdetést és a szerződéskötést öt nap alatt bonyolított le (és ebben már egy hétvége is is volt), sőt, a hatodik napon maguk a hirdetések is megjelentek. A 200 milliós keretből 59 millió forint jutott a közterületi hirdetésekre, a többi tételről még mindig nem tudunk semmit, de a miniszterelnök-helyettes szerint minden részlet nyilvános.

A kampány előtt öt nappal jelent meg a Miniszterelnökség felhívása hirdetmény közzététele nélkül induló tárgyalásos eljárásra, mely szerint “Magyarország lakosságának tájékoztatása érdekében előre nem látható okból és rendkívüli sürgősséggel médiakampány megindítása vált szükségessé.

A szerződést a Miniszterelnökség “házi” PR-cégével, az  I.M.G. INTER MEDIA GROUP Kft.-vel a kampány kezdete előtti napon kötötték meg. Ebben az I.M.G. vállalta hogy bruttó 200 815 228 forintért a “Magyar Állam és az IMF közötti megállapodás októberi (2012.10.08 – 2012.11.08) lakossági tájékoztatásához médiavásárlási, kreatív tervezési és gyártási, valamint nyomdai kivitelezési feladatokat” végez el.

Az I.M.G. egy este alatt megtervezte, kivitelezte, legyártotta a kampányelemeket, mert a másnap reggeli sajtó már tele volt az egész oldalas hirdetésekkel: “Ingatlanadó, nem!“, “Mit várunk az IMF-től? Tiszteletet, bizalmat!“, “Családi támogatások csökkentése, nem! Nem engedünk az IMF-nek!

A szerződés szerint “az IMF-EU elvárásait megfogalmazó levél nyilvánosságra kerülése óta a kormányt folyamatos támadások érik és nagy számban jelentek meg hamis információkat tartalmazó sajtóhírek. A Magyar Kormány kötelessége a lakosság széleskörű tájékoztatása az IMF-EU tárgyalásokról és a valós tényekről.

Hogy az egész kampány hazugságra épült az most már teljesen világosan kiderült, amikor a múlt héten maga Orbán Viktor jelentette ki, hogy “történet a vége felé közeledik, mivel Magyarország nem kér hitelt, az IMF pedig nem akar elővigyázatossági hitelmegállapodást kötni velünk”, amit maga az IMF is megerősített: Magyarország rugalmas hitelkeretet kért, de az IMF csak egy készenléti megállapodásról tárgyalt 2012 első felében egészen júliusig, ám ezeknek a tárgyalásoknak vége szakadt.

A kampány így egészen különlegesre sikerült, hiszen a kormány a saját maga által kitalált hazugságokkal ásta még lejjebb az akkor már teljesen kudarcba fulladt tárgyalásokat.
Ilyen egy “széleskörű tájékoztatás” Habony Árpád főtanácsadó fejében …

A történet azonban még most sem ért véget. 2013. január 14-én Novák Előd írásban kérdezte meg a Miniszterelnökséget, hogy tételesen milyen költségei voltak ennek a kampánynak.

A választ Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes jegyezte:
A kampány tervezési költsége: bruttó 19,671 millió forint.
Az óriásplakát-kampány ideje: 2012. október 16. – november 1.
Költsége: bruttó 59,812 millió forint.
Tételesen: országosan 1000 db óriásplakát, 500 db citylight, 500 db buszhátfal, illetve Budapesten 20 db buszhátfal és 80 db ragasztott teljes oszlop.

A kampány végleges összege pedig 199,340 millió forint volt.

imf.jpg
Semjén amúgy ügyesen kikerült Novák kérdést, amely arra irányult, hogy melyek voltak a megbízott cégek (alvállalkozók). 
A tavaly nyári Nemzeti Konzultációs médiakampányt is az I.M.G nyerte meg, akkor 280 millió forintból valósították meg az ennél nagyobb szabású reklámkampányt. Abban a kampányban az 500 óriásplakátért bruttó 40,6 milliót, a 300 citylightért bruttó 12,3 milliót, a 32 járműreklámért pedig bruttó 19 milliót fizetett az I.M.G. (Akik csak 2012-ben közel 5 milliárd értékű állami közbeszerzést nyertek)  

Bár sem akkor, sem most nem árulták el, hogy melyik alvállalkozóval szerződött az I.M.G, mivel a Simicska-Nyerges-Fonyó istálló birtokolja a piac 80%-át a Kreatív Online grafikája alapján, így egyértelmű, hogy hol volt a közpénz-milliók végállomása.

Így hiába zárja azzal Semjén a Nováknak írt levelét elég gúnyosan azzal, hogy “a fenti adatokból kitűnik, hogy a Magyar Állam, valamint a Nemzeti Valutaalap közötti lakossági tájékoztató kampány megvalósításának részleti nyilvánosak, mindenki számára hozzáférhetőek, ahogyan a közbeszerzés is átlátható, jogszerű keretek között zajlott“, ez így ebben a formában nem igaz.

Az Miniszterelnökség – I.M.G. közötti szerződés nem tartalmazza, hogy mely médiafelületekre mennyit költöttek, és még mindig csak annyit tudunk, hogy a közterületi reklámokra 59 milliót költöttek a 199 millióból. És a többi?
A médiakampányok utáni tételes elszámolás már nem tartozik az üvegzsebprogramba, így nem tudjuk, hogy a közpénzek, amit elköltöttek, pontosan mely cégekhez/alvállalkozókhoz értek célba.

Persze be lehetne adni erre is közérdekű adatigénylést, mint a Nemzeti Konzultáció médiaköltésére, de nem lehet mindenért perelni. Jó lenne, ha ezek alapból hozzáférhető és nyilvános adatok lennének.

Novák Előd még tovább üti a vasat, feljelentést kíván tenni hűtlen kezelés miatt, mivel “a Jobbik szintén tavaly év végén kétszer ennyi időn keresztül – egy hónapon át – negyedannyi pénzért vásárolt meg ugyanúgy 1000 óriásplakát-helyet a saját kampányára.

Sok sikert hozzá, bár sokkal többet tehetnének az ellenzéki képviselők az átláthatóságért, ha beadnának minden hónapban legalább egy írásbeli kérdést.

Megosztás