Vastagbőr

Ilyen ország nincs még egy!

Soha, senki által nem látott befektetők

Október 26-án, pénteken Hende Csaba a Vas megyei Hegyfalu közelében, az épülő M86-os főút mentén tartott sajtótájékoztatóján bejelentette, hogy a kormány szerdai ülésén döntött a NATO-val már egyeztetve arról, hogy a pápai repülőteret egy vegyes használatú civil és katonai teherszállító gépek fogadására is alkalmas intermodális logisztikai csomóponttá fejlesztik. Szavai szerint a légi szállítási lehetőséghez kapcsolódó közúti és vasúti összeköttetés is kialakítható a térségben, ami magában foglalja a 83-as főút egyébként is tervezett felújítását, bővítését is. Hende Csaba hangsúlyozta: a kormány elkötelezett egy térségi gazdaságfejlesztési program végrehajtásában, amelynek fontos részét képezik a térségben zajló közúti- és vasúti fejlesztések, valamint a dunai belvízi hajózási összeköttetés megteremtése is. Ezek pedig együtt minden tekintetben alkalmassá teszik a régiót arra, hogy mintegy 25 ezer munkahelyet teremtő, egymilliárd eurós további befektetéseket tudjon fogadni a járműipar, az elektronikai ipar és a gépipar területén. Hende Csaba úgy fogalmazott: egy teherforgalmi repülőtér létrehozásának ügye hosszú ideje húzódott a térségben. A miniszter kifejtette, hogy a pápai repülőtér most is egy cargo repülőtér, amely eddig kizárólag katonai célokat szolgált. Tájékoztatása szerint a NATO-val már megtörténtek a szükséges egyeztetések és Pápa városa is üdvözli a fejlesztési elképzelést.

Hende bejelentése elég egyértelművé tette, hogy a váti repülőtér tényleg nem valósul meg, ha a kormányon múlik. A miniszter az útfelújítás megtekintése után részt vett Orbán Viktorral a kuplunggyártással foglalkozó, szombathelyi LuK Savaria Kft. sajtoló automatájának üzembe helyezési ünnepségén, és itt mondott beszédében érintette a Vát-Porpácra tervezett cargo repülőtér ügyét is: azzal kapcsolatban közölte , hogy semmi akadálya a reptér megépítésének, de jelenleg úgy tűnik, a kínai beruházó érkezése illúzió. “Azonban igenis szüksége van Nyugat-Pannóniának egy teherszállító repülőtérre.” – hangsúlyozta.

Emlékszünk, már Orbán Viktor is mondta a váti reptérrel kapcsolatban: “Ez egy olyan beruházás, amiről folyamatosan beszélünk, de élő ember nem látta még a szükséges pénzt és a szükséges terveket.”

láthatatlan.jpg

Hende Csaba bejelentésének örülve a Fidesz-KDNP szombathelyi önkormányzati frakciója közleményt adott ki, melyben a miniszteréhez hasonló negatív hangon szólnak a váti reptérről és annak befektetőiről: “A hosszú ideig kiemelt kormányzati projektként kezelt vát-porpáci reptér engedélyezése – holott erre a lehetőség fennállt – nem indult el a mai napig. A soha, senki által nem látott kínai, és az állítólagos magyar befektetők 2009 óta egyetlen lépést sem tettek a projekt engedélyeinek megszerzése érdekében.

A Fidesz szombathelyi szervezete sem akart kimaradni a pápa reptérrel kapcsolatos örömódákból, ők is kiadtak egy közleményt, melyben természetesen ők is leszólták a váti repteret: “Az MSZP állításaival ellentétben a Vát és Porpác térségébe tervezett reptér megépítésének ma sincs akadálya! Felszólítjuk ezért a közleményt jegyző szocialistákat, hogy álljanak ki a szombathelyiek elé és állításaik igazolására mutassák be végre a soha, senki által nem látott befektetőket!

A váti repülőtér előkészítését végző SIA-Port Kft. végül megunta az egészet, és ők is kiadtak egy közleményt.


A közelmúltban sajnálatos módon félreérthető nyilatkozatok jelentek meg a Vát-Porpác beruházás előkészítésével kapcsolatosan. Természetesen, ahogyan azt már korábban is jeleztük, elfogadjuk azt a kormányzati döntést, hogy a beruházást nem támogatják, ahogyan ezt a kiemelt beruházási státusz visszavonásával is jelezték. Röviden néhány esetleges félreértést szeretnénk tisztázni a médiában elhangzottakra reagálva.

2010. tavasza óta 15 vezető kormányzati tisztviselővel folytattunk személyes egyeztetéseket a magyar kormány tagjai közül. Ezúton köszönjük még egyszer azoknak, akik segítően viszonyultak a terveinkhez, és támogattak minket. A helyi lakosság – még ha egy ilyen érzékeny kérdésben érthetően némileg megosztott módon is – egyértelműen támogatott minket, népszavazásokkal megerősítve. A finanszírozási kérdésekben, azok bizalmas, érzékeny jellege folytán, szűkebb vezető kormányzati szereplőkkel egyeztettünk. Még egyszer szeretnénk a kormányoldal képviselői közül V. Németh Zsolt államtitkár, Kovács Ferenc megyei közgyűlési elnök, valamint dr. Puskás Tivadar polgármester uraknak megköszönni a folyamatos, önzetlen és kitartó támogató munkájukat.

A beruházás nem egy repülőtérről szólt volna, hanem egy komplex gazdaság-fejlesztési övezetről, lehetséges jövőképet adva megyénknek. Rendhagyó módon az elmúlt két és fél év kormányzati tárgyalásainak listáját is mellékeljük, bizonyítva azt az erőfeszítést, melyet a beruházás indításáért ezen a területen is megtettünk.”

 

A SIA-Port által közzétett lista:

Kormányzati szóbeli tárgyalások 2010. május után:

1. Márton Attila Nemzetgazdasági Minisztérium Légügyi Biztos – 2010. júniusban írásos megkeresés, majd július 5. első személyes találkozó, majd októberben, novemberben további találkozók, a kínai partner-cég és a kínai nagykövetség részvételével, illetve írásos kérdésekre válaszok. Teljeskörű finanszírozási koncepció ismertetése 2010. novemberében.

2. Becsey Zsolt Államtitkár Nemzetgazdasági Minisztérium – személyes találkozó 2010. október 13., majd november 9.; kínai finanszírozási tárgyalásokra való hivatalos informáló levél átadásával

3. Semjén Zsolt Miniszterelnök-helyettes – személyes találkozó, 2011. július 5., dr. Puskás Tivadar szervezésében

4. V. Németh Zsolt Államtitkár Vidékfejlesztési Minisztérium – személyes megbeszélés július 28-án először, majd számos alkalommal,

5. Urbán Zoltán MFB Vezérigazgató-helyettes – személyes találkozó 2010. szeptember, október

6. Kusai Sándor Pekingi Nagykövet – 4 éve tájékoztatás, közös tárgyalások

7. Fellegi Tamás Nemzeti Fejlesztési Miniszter 2010. december – Pekingi Nagykövetségen találkozó a sanghaji partnercég európai igazgatójával, majd személyes találkozó Budapesten 2011. szeptemberben, addig pedig írásos tájékoztatások és kérelmek. A miniszterelnöki egyeztetések után HírTv-ben erősítette meg a kormányzati tárgyalások tényét.

8. dr. Hende Csaba Honvédelmi Miniszter 2010. december 27. – telefonos egyeztetés Puskás Tivadar szervezésében

9. Halasi Tibor Államtitkár Nemzeti Fejlesztési Minisztérium – 2010. november, személyes tájékoztatás

10. Mendelényi Dániel Nemzeti Fejlesztési Minisztérium – 2011. májusától folyamatos személyes és írásos tájékoztatás, egyeztetés, mind Budapesten, mind Pekingben, kínai partnerekkel közösen is

11. Rozgonyi Árpád Nemzeti Fejlesztési Minisztérium – 2011. július 26-án személyes egyeztetés, majd írásos tájékoztatás

12. Schváb Zoltán helyettes államtitkár és Kocsis Tamás kabinetfőnök-helyettes Nemzeti Fejlesztési Minisztérium – 2011. januárban írásos tájékoztatás, majd februárban személyes tájékoztatás a beruházás teljes részletezéséről, a kínai partnerek kéréseiről, visszajelzés kéréséről

13. Kínai-magyar miniszter-elnöki találkozó utáni tájékoztatóra kiemelt státuszú meghívás – 2011. április

14. Horváth Marcell kabinet-főnök Nemzetgazdasági Minisztérium – 2012. február, személyes tájékoztatás a beruházással kapcsolatban

15. Nemzetgazdasági Minisztérium kínai osztálya számára tájékoztató anyagok 2012-től, majd tájékoztató a 2012. április miniszterelnök helyettesi találkozóhoz

Kormányzati írásos tájékoztatók:

1. Fellegi Tamás Miniszter – 2010. szeptember 28. válaszlevelében Kovács Ferenc Megyei Közgyűlés Elnökének Márton Attilát nevezi meg felelősnek a projektért, aláíró Fellegi Tamás)

2. Matolcsy György Miniszter – 2010. október 27.; írásos megkeresés, megyei kormánypárti megyei országgyűlési képviselő aláírásával – Kovács Ferenc, V. Németh Zsolt, dr. Puskás Tivadar, dr. Hende Csaba, Ágh Péter, Básthy Tamás, Bebes István, dr. Gulyás Gergely

3. Orbán Viktor Miniszterelnök számára – 2010. október 22., írásos levél, érintett önkormányzati vezetők által aláírva

4. ITD munkatársaival írásos, személyes folyamatos egyeztetés

Parlamenti kérdések, interpellációk folyamatosan

Nemzetközi egyeztetés:

1. Kínai Nagykövetség illetékes munkatársaival, nagykövettel 5 éven keresztül

2. Amerikai Nagykövetség illetékes munkatársaival 2 éven keresztül

3. Kínai miniszterelnök helyettessel személyes tárgyalás, ahol támogatásáról biztosította a projektet

4. Sanghaj Polgármester-helyettesével és Sanghaj Gazdasági Bizottságának elnökével több alkalommal tárgyalások, akik támogatták a kezdeményezést

5. Air China Cargo elnökével, Hainan Airlines elnökével, Shanghai International Airlines Cargo vezető munkatársaival, Shanghai High-Tech Ipari Park managementtel tárgyalások, akik támogatták az elképzelést

6. 2010. november Kínai Kereskedelmi Minisztérium támogató levele, finanszírozási tárgyalások megkezdésére engedélyezéssel

7. kínai és amerikai partnereink több millió dollár értékben költöttek előkészítésre, tervezésre és szerződésekre

 

Soha, senki által nem látott befektetők, akik 2009 óta egyetlen lépést sem tettek a projekt engedélyeinek megszerzése érdekében…..tényleg. 

Megosztás