Vastagbőr

Ilyen ország nincs még egy!

Vadászat a váti reptér helyett

2006 óta szó volt arról, hogy Vát és Porpác közé kínai tőkéből épül egy repülőtér. Egy 100 milliárd forint értékű beruházás: 4000 méter hosszú, 60 méter széles kifutópálya, és a kiszolgálólétesítmények. Több száz új munkahely, a reptér mellé tervezett logisztikai központtal és ipari parkkal együtt ezres nagyságrendű. Az érintett települések lakói 2009 áprilisában népszavazáson mondtak igent a projektre, a Bajnai-kormány pedig 2009 decemberében nyilvánította kiemelt beruházásnak.

savaria2.jpg

2012 augusztusának közepén, Orbán szabadsága alatt Semjén ezt a státuszt megszüntette.

vát.jpg

Augusztus végén Orbán interjút adott a Vas megyei újságnak:

– Maradjunk a közlekedésnél, és a neuralgikus pontoknál. A kormány két hete hatályon kívül helyezte azt a kormányrendeletet, ami korábban kiemelt jelentőségűvé nyilvánította a Vát és Porpác települések területén megvalósuló repülőtér-fejlesztéssel összefüggő közigazgatási hatósági ügyeket. Vehetjük ezt úgy, hogy a kormány levette a kezét a kínai részvétellel tervezett Vát-porpáci repülőtéri beruházás ügyéről? Különösen érdekes mindez annak tükrében, hogy Kovács Ferenc megyei elnök, fideszes országgyűlési képviselő pár hete éppen arról nyilatkozott, hogy megépül a reptér.

O.V. : –   Ez egy olyan beruházás, amiről folyamatosan beszélünk, de élő ember nem látta még a szükséges pénzt és a szükséges terveket. Ugyanakkor ellenzők is vannak, akik felvetik, hogy egy olyan térség közelébe, ahol hagyományosan húzóágazat a turizmus, szabad-e építeni egy teherszállítással foglalkozó repteret. Ha megindul a szállítás, akkor a zajszint olyan növekedésével kell számolni, ami biztosan kárt fog okozni az idegenforgalomnak. Az ügy képviselőit mindig arra kérem, hogy ne áruljanak zsákbamacskát, mondják el az embereknek, hogy egy ilyen repülőtér milyen hang- és egyéb környezeti hatásokkal jár. Ezt meg kell vitatni az itt élőkkel!

– Az előbb a pénzt említette. A kínai miniszterelnökkel történt találkozójuk után pár nappal találkozhattam a beruházásra kijelölt kínai cég európai vezetőjével, aki akkor azt mondta, hogy hazájában zöld utat kapott a váti projekt.

O.V. : – Akkor megint csak az a kérdés, hogy hol a beruházásra szánt pénz?”

A pénzhiányt Bartha Balázst, az előkészítést végző Sia-Port Kft. ügyvezetője cáfolta, már tavaly is.

A másik állítás érdekesebb. Mondhatni nonszensz. Átlag, normális ember fejében a repülőtér az idegenforgalom növekedésével, és nem a visszaesésével kapcsolódik össze, hisz repülővel sokkal több turista tud egy adott térségbe utazni. Továbbá nem Sárvár vagy Szombathely központjába szeretnék építeni ezt a repteret, hanem az ezektől 10-15 km-re fekvő két kicsi, lassan haldokló falu határába, ahol elég kevés turista jár, viszont nagyon jól jönne a sok új munkahely.

Akkor vajon milyen kárt szenvedő turizmusról beszélt Orbán?

A nyugat.hu az interjú után megkereste a Miniszterelnökséget, és megkérdezte, hogyan kell érteni Orbán Viktor szavait, hiszen a szakemberek cáfolták a miniszterelnök kijelentéseit. Gyorsan ment nekik a válasz, amit ők szó szerint le is közöltek:


Tisztelt Szerkesztő Úr!

Orbán Viktor miniszterelnök az interjúban világosan és pontosan kifejtette álláspontját ebben az ügyben.

Üdvözlettel:
Havasi Bertalan
a miniszterelnök sajtófőnöke

 

Hende Csabát, minisztersége mellett Vas megye 2. választókerületének országgyűlési képviselőjét is megkérdezte az újság a dologról, és ő picit bőbeszédűbben válaszolt:


Mi a véleménye arról, hogy a kormány visszavonta a repülőtér-beruházás kiemelt státuszát?

A kiemelt jelentőségű beruházás visszavonása nem befolyásolja a reptér megépítésének szándékát, hiszen az csupán közigazgatási könnyítést jelent a szükséges okmányok, engedélyek beszerzése terén, nem pedig állami támogatást vagy prioritást kell érteni alatta. A repteret kínai beruházók kívánják felépíteni, és ez továbbra is változatlanul így van. A magyar kormány természetesen fontos célként kezeli a munkahelyek teremtését, éppen ezért a napokban indult újra a 86-os út Szombathely és Vát közötti szakasz építése.

Emellett a Győr és Szombathely közé tervezett új, kétszer kétsávos gyorsforgalmi út kiemelt jelentőségét támogatja a kormány, mely belátható időn belül megépülhet. Ezzel Európa autópálya-vérkeringésébe kapcsolhatja a térséget, mely a környezetvédelem és turisztika szempontjaira is érzékeny beruházásokat képes vonzani.

A kormány milyen megfontolásokból vonta vissza a kiemelt státuszt?

A döntést két kormányülés közötti határozattal hozta meg a Fejlesztési Kabinet, mely javaslat nem szerepelt egyik kormányülés napirendjén sem, így a kormány azt nem tárgyalta.

Van-e még esély a repülőtér megépítésére Vát és Porpác mellett?

Vas megye országgyűlési képviselőjeként és miniszterként is támogatok minden olyan beruházást, mely Vas megyében, különösen Szombathelyen munkahelyeket teremt, így a repülőtér megépülését is. A 86-os út fejlesztésére a kormány vállalkozott, mely el is fog készülni, ahogyan a jáki templom felújítási munkálata is a végéhez közeledik. A váti repülőtér megépülése nem politikai szándék kérdése, hanem teljes mértékben a beruházó akaratától függ, ahogy attól függött eddig is.

Tisztelettel:
Hende Csaba s.k.

 

Semmi baj nincs a kiemelt státusz megszüntetésével, és különben is épül egy út….szokásos gyönyörű kitérő fideszes válasz.
A döntést nem a kormány hozta meg, hanem a Fejlesztési Kabinet…. napersze.
A kormány támogatja az új munkahelyeket teremtő beruházásokat, ezért épül egy út, és szépül a jáki templom, a repülőtér megépülése pedig teljes mértékben a beruházó akaratától függ….blablabla.

Egyébként a Fejlesztési Kabinetet idén június közepén hozta létre a kormány, “a fejlesztéspolitika területére vonatkozó kormányzati döntések gyors, megalapozott és koordinált előkészítése és érvényesítése érdekében”.
Elnöke a Miniszterelnök (Orbán), a kabinet tagjai a Miniszterelnökséget vezető államtitkár (Lázár), a Nemzeti Fejlesztési Miniszter (Lászlóné), és a Nemzetgazdasági Miniszter (Matolcsy).

A szálak Lásznónénál futnak össze:

A nagymamadroid kinézetű miniszterasszony mellett dolgozik tanácsadóként Nyerges Attila állatorvos, Nyerges Zsolt testvére.

A tervezett repülőtér helyszíne jelenleg vadászterület (Semjén), amely kétharmadának vadászati joga a Sárvári Mezőgazdasági Zrt.. A Sárvári Mezőgazdasági Zrt. a Mezort-csoport tagja, a Mezort egyik tulajdonosa és igazgatóságának elnöke Nyerges Zsolt.

Így már érthetők Orbán turizmustféltő szavai is: Nyergesék vadászati turizmusát valóban taccsra vágná a reptér…

Nagyon úgy tűnik tehát, hogy a baráti oligarchiák érdekei és/vagy hobbija miatt fúrtak meg egy munkahelyteremtő nagyprojektet.

Nyergesék vadászata fontosabb a váti reptérnél. Nekik.

….

Az ugye köztudott, hogy Nyerges Zsolt Simicska Lajos jóbarátja, és mindketten a Fidesz jóbarátai.

Apró adalék a repteres történethez, hogy Simicska Lajos augusztus végén erdőt vett Sárváron,  a tervezett reptér területétől nem messze.

(kattintva nagyobb)

simicskasárvár_1.jpg

Megosztás