Vastagbőr

Ilyen ország nincs még egy!

Keselyűk Budapest felett

Az új önkormányzati törvény erős kormányzati kézzel újraszabja az önkormányzatok feladatait, és támogatásaikat, államosítják például az iskolákat, kórházakat.
Budapesttel azonban nem tudtak mit kezdeni, kezdetben 3 különböző variáció is felmerült Budapest újraszabására a BM részéről:
1. kerületek megszüntetése, helyette minimális hivatallal rendelkező elöljáróságok.
2. megmaradnak a kerületek, de a főváros végezné az összes műszaki, infrastrukturális feladatot, fejlesztést, közlekedést, míg a kerületeknél elsődlegesen a humánszolgáltatásokkal kapcsolatos feladatok, továbbá a lakásgazdálkodás vagy egyes kulturális és sport feladatok maradnának.
3. Összevonnák a kerületeket, 2-3 maradna meg.

Mind a 3 variációtól kiverte a víz a Budapesti Önkormányzatok Szövetségét (amely a kerületi polgármesterekből áll, akiknek egy része parlamenti képviselő is) akik saját javaslatot dolgozott ki, amely – meglepő –  a kerületek hatalmát növelné a Főváros rovására.

Mivel a héten megkezdődött az önkormányzati törvény vitája, így Tarlós szombaton robbantotta a bombát: "kezelhetetlen helyzetet teremtene az az önkormányzati törvényhez készült fideszes módosító javaslat, amely Budapestet megyének nyilvánítaná, a kerületekből pedig huszonhárom független település jönne létre, vagyis Magyarország egységes fővárosa száznegyven év után megszűnne."

Lázár János szerint "ha jó formában vagyok, azt mondom, csacskaság, ha rosszban, azt mondom, nagy marhaság, butaság, hogy a fővárosnak csökkennének a jogosítványai, és hozzátette, hogy nincs ilyen javaslat, nincs napirenden ez a kérdés."

Kósa Lajos pedig a Ma Reggelben azt mondta, hogy "álmomban sem gondoltam volna, hogy Tarlós István így felfúj egy jogtechnikai probléma, Tarlós félreérti az önkormányzati törvényhez benyújtott módosító indítványát."

Kósa elmagyarázta, hogy érti félre Tarlós:
"Magyarországon kétfajta önkormányzat van. Az egyik a települési önkormányzat, melynek közigazgatási határain belül nem működik másik, önálló, rendeletalkotási joggal rendelkező önkormányzat, a másik a területi önkormányzat. Utóbbi lehet megye, vagy egy olyan város, melynek kerületei vannak. Míg a korábbi szabályozás kerületként kezelte Budapestet, az ő módosító indítványa inkább területi önkormányzatnak tekinti a fővárost, mely ellát települési feladatokat is. Állítása szerint mindez csupán jogtechnikai kérdés, mely a főváros státuszát és a feladatmegosztást nem befolyásolja."

Rengeteg módosítót nyújtott be Kósa Lajos Láng Zsolt II.kerületi polgármesterrel (BÖSZ-tag) Budapesttel kapcsolatban.

Remek, hogy Budapest új formáját a debreceni és a rózsadombi polgármester szabja.

494-es:
"A főváros területe 23 kerület[ek]re tagozódik, minden fővárosi kerületben települési önkormányzat működik."
Egyértelmű, törvénybe foglalják, hogy 23 kerület van Budapesten, így később nem lehetne a kerületek számát csökkenteni, kerülteket összevonni

498-as:
"A fővárosi önkormányzat látja el — az e törvény II . fejezetében meghatározott feladat -telepítési elvek alapján — a főváros egészét [valamint a több kerületét] érintő helyi önkormányzati feladatokat.
Indokolás: A javaslat célja a szöveg pontosítása, egyszerűsítése. A főváros és a kerületek működéséből adódóan a feladatkörök vagy valamennyi kerületet, tehát a főváros egészét érintik, vagy csupán egyetlen kerületet. Ezáltal felesleges kitétel, hogy a főváros olyan feladatokat is ellát, amely több kerületét érinti."

A Széll Kálmán tér rekonstrukciója három kerületet, a budai fonódó villamosprojekt 4-5-öt, a 4-es metró pedig még ennél is több kerületet érint. De a Főváros e projektekben nem lenne illetékes, hiszen nem a főváros egészét érinti …
Láng Zsolt, a II. kerület polgármestere, a módosító egyik szerzője ráadásul több ilyen projektben is érintett.

506-os:
"A fővárosi önkormányzat olyan [települési] területi önkormányzat, amely a [területi] települési önkormányzat feladat- és hatásköreit is elláthatja . A fővárosi [képviselő-testületét] közgyűlést a főpolgármester képviseli .
Indokolás: A módosító javaslat célja annak rögzítése, hogy a fővárosi önkormányzat speciális helyzetéből adódóan – mivel területén települési önkormányzatok (kerületek) működnek, olyan területi önkormányzat, mely a települési önkormányzat feladat- és hatásköreit is elláthatja." (- szerzők: Kósa Lajos (Fidesz), Dr. Láng Zsolt (Fidesz), Dr. Papcsák Ferenc (Fidesz), Wintermantel Zsolt (Fidesz), Dr. Bácskai János (Fidesz).)

A BM eredeti javaslata áthúzva, a módosítás éppen ez ellenkezője, Budapest települési önkormányzat helyett területi lenne. Területi önkormányzat az meg a megye …

507-es:
"Lakásgazdálkodás helyett" "saját tulajdonú lakás- és helyiséggazdálkodás
Indokolás: Az önkormányzatok jelent ős helyiségvagyonnal rendelkeznek, amelyből a feladataik ellátásához, bevételekhez is jutnak. Ezért a helyiséggazdálkodást fontos feltüntetni a kerületi feladatoknál is."

Hunvald Gyurinál láttuk, hogy milyen remek az ingatlanbiznisz, az önkormányzati lakások áron aluli értékesítése haveroknak, önkormányzati üzlethelyiségek értékesítése áron alul haveroknak. Eme jog annyira fontos, hogy külön fel kell tüntetni a helyi önkormányzatok feladatainál. A korrupció és a pártfinanszírozása melegágya, teljesen érthető, hogy ez így marad, sőt …

509-es:
"A főváros közgyűlése saját feladat- és hatásköréből megállapodás alapján, rendeletében feladat- és hatásköröket adhat át a kerületi önkormányzatoknak; az átadott feladat- és hatáskörök arányában az ellátásukhoz szükséges anyagi eszközöket köteles a kerületi önkormányzatnak, illetve azok társulásainak átadni .”
A fővárosi közgyűlés – törvényben meghatározottak szerint – rendeletében, – annak végrehajtására – felhatalmazást adhat fővárosi kerületi képviselő-testületnek rendeletalkotásra.

Indokolás: A módosító javaslat célja, hogy lehetővé tegye, hogy megállapodás alapján a fővárosi közgyűlés feladat-és hatásköröket adhasson át a kerületi önkormányzatok számára."
 
A fővárosi közgyűlés (= Fidesz = BÖSZ) ha úgy dönt, feladat és hatásköröket adhat át a kerületeknek, pénzzel, estközökkel, tokkal-vonóval együtt.
Vagyis Rogán Antal közgyűlési tag beterjeszthet olyan javaslatot, hogy a Főváros adjon át feladatokat pénzzel együtt az V. kerületnek, vagyis Rogán Antal polgármesternek. Mennyire királyul hangzik, nem?

511-es:
"A [polgármester] képviselő-testület— pályázat alapján határozatlan időre — nevezi ki a jegyzőt, a jegyző javaslatára az aljegyzőt."

A polgármester helyett a képviselő testület nevezi ki a jegyzőt. Tiszta sor, például Botka Szegeden, vagy Tarlós Budapesten nem nevezheti ki a város főjegyzőjét.

Tarlós kezében sajnos nem sok aduász van, csak annyit tudott mondani, hogy "érdekelt a Fidesz 2014-es budapesti választási sikerében, így mindenkit lebeszélne arról, hogy ezeket a módosító javaslatokat törvényi erőre emelje."

Hát ez így nem lesz elég, Pista …

Tarlós sajnos ott vétett nagy politikai baklövést, amikor lemondott parlamenti képviselői helyéről. Így nincs senki az Országgyűlésben, aki Budapest érdekeit képviselné, ezzel ellentétben viszont 5 fideszes kerületi polgármester is képviselő, akik nem is rejtették véka alá, hogy rajtuk áll vagy bukik a kétharmad.

A Főváros nagy, zsíros falat (a legnagyobb), amire még nem tudta rátenni teljes mértékben a kezét a Fidesz, és a Fidesz mögött álló üzleti csoport. Ne felejtsük el, hogy az előző rendszerben hol voltak a legnagyobb, legmocskosabb korrupciós ügyek? Nem valamelyik mszp-s vezetésű önkormányzatnál, hanem Budapesten.
Csak jó nagy tortából lehet egy jó nagy szeletet kihasítani, még Debrecen (Mr.10%) sem mérhető össze Budapesttel.

Nem véletlen, hogy októberben kormánybiztost nevezett ki Orbán, aki a nagy budapesti beruházásokat levezényli (Várkert, Fradi-stadion, Nemzeti Közszolgálati Egyetem,Gödör Club és a Design Terminál).
.
Sajnos Tarlós nem eléggé "fideszes", sőt, különutas politikát képvisel, így két opció maradt:
a, kigolyózni Tarlós, lemond, új főpolgármester-választás, erős fideszes nyer, móka&kacagás.
b, a főpolgármester és így Budapest hatalmát gyengíteni, pénzt, feladatokat átcsoportosítani a kerületekhez.

Az első opció nagy presztízsveszteség lenne, ráadásul Tarlós többször határozottan kijelentette, hogy kitart 2014-ig. Ráadásul nincs rá garancia, hogy egy egyetlen, életképes, vállalható, nem-fideszes főpolgármester-jelölttel szemben győzne a fideszes jelölt. Főpolgármester választásnál ugyanis Budapest egyetlen választókörzet, így hiába szabták át most a választókerületeket, az csak majd parlamenti választásnál játszik majd be.

Így maradt a második opció, aminek megvalósítása most zajlik nagy erőkkel, Láng Zsolt és Kósa vezetésével.

Tarlós meg itt áll letolt gatyával, mit tud csinálni? Befenyeget, hogy lemond? Lehet, még örülnének is neki.

Budapest nagy falat, 500 milliárdos költségvetés, többszáz milliárdos projektek … hát nem tiszta szégyen, hogy Debrecenben, Győrben, Kecskeméten kell mutyizni piti projekteken, mikor ott van Budapest?

23 kerület, 23 kiskirály, 23 polgármester, alpolgármesterek, jegyzők, önkormányzati képviselők, hivatalnokok, önkormányzatok. 2014-től a 23 kerület 23 képviselő-testületében több képviselő fog ülni, mint az Országgyűlésben 🙂

23 perccel ezelőtt ezt írta Tarlós a Facebookon:
"Felelőtlen dolog pillanatnyi, egyéni ambícióknak engedve kétségbe vonni azt, ami közel 140 éve senki számára nem volt kétséges: Magyarország, a magyar nemzet nem boldogulhat erős és egységes Budapest híján. Bízom a honatyák, a kormány és mindenekelőtt a miniszterelnök bölcs belátásában, hogy nem hagyják Budapestet 23 városra szakadni."

Megosztás