Vastagbőr

Ilyen ország nincs még egy!

Dugóáthelyezés – éles kísérlet az M1-M7 bevezető szakaszán

2009-ben az SZDSZ-es városvezetés egy szuper ötlettel állt elő, ami azonnal hamvába is halt: "Sávlezárásokkal idézne elő dugókat a budapesti közlekedésben nyáron a fővárosi önkormányzat, hogy tesztelje forgalomcsökkentési terveit.Teljes sávokat zárnának le a nagyobb budapesti utakon, hogy ezzel szorítsák ki a városközpontból az autósokat."

Ugorjunk előre két évet az időben:

Hétfőn elkezdték kiépíteni az M1-M7 bevezető szakaszán, a Budaörsi úton a buszsávot, így a BAH-csomópont felé vezető két sávból egyet "elvettek". Folyamatosan rendőri jelenlét van, a kamerákat most szerelik fel, szóval nem viccelnek. Ez a  lépés azonban sosem látott dugót generált (reggel a sor vége a budaörsi Tesconál van, 10 km-re), a BKK-t elküldték a kedves anyukájába, és újra kiéleződött az agglomeráció-Budapest vita.

Nézzük a részleteket:

Az EU-s projekt „A budapesti közösségi közlekedés fejlesztése – haladási feltételek javítása a Budaörsi és Hegyalja úton" nevet kapta, 2008. decemberében szavazta meg a Közgyűlés, és igen, valóban 2,5 évbe telt, amíg a jó munkásember odaballagott a Budaörsi úton középre, és egy vödör festék segítségével buszsávot teremtett a semmiből.

BKK:

"Mivel a beáramló túlzott autóforgalmat a belváros nem tudja fogadni – és ez nem is lehet cél –, a relatíve kedvezőbb megoldás az, ha a kialakuló torlódás inkább a külső területeken és a bevezető utakon jelenik meg, és nem a sűrűn lakott Belvárosban. Alapelvünk, hogy ha a torlódás elkerülhetetlen, az olyan szakaszon jöjjön létre, ahol van buszsáv és ahol így a tömegközlekedés előnyben részesíthető. Az intézkedés bevezetése óta a belső városrészek, pl. a Hegyalja út, Erzsébet híd, Kossuth Lajos utca közlekedési helyzete lényegesen javult, a haladás a belső területeken folyamatos lett, ami az intézkedés egyik fő célja is volt. A projekt Európai Uniós támogatással, a 2009-ben megkötött támogatási szerződésben foglaltak szerint valósul meg, és a közösségi közlekedés előnyben részesítését, valamint a városközpont forgalomcsillapítását tűzte ki célul."

Mivel az üzemanyagárak emelkedése miatt érezhetően csökkent az utakon közlekedő autók száma, az elmúlt hónapokban egész jól lehetett közlekedni a BAH-csomópont – Hegyalja út – Erzsébet híd környékén.
Érthetetlen a BKK magyarázata, hogy "a torlódás olyan szakaszon jöjjön létre, ahol van buszsáv és ahol így a tömegközlekedés előnyben részesíthető", hiszen az autópálya bevezető szakaszán nincs buszsáv, így az összes távolsági vagy helyközi járat ott áll a dugóban, valamint az autósok, még ha szeretnék, akkor sem tudnák igénybe venni  a tömegközlekedést. Azonkívül a BKK azt sem árulta el, mennyivel növelte meg a buszsávot igénybe vevő BKV járatok kapacitást. Vajon plusz járatok bevonása nélkül hogyan akarják a BKV-ra esetleg mégis átszálló autósokat bevinni Budapestre? Ja, hogy nincsenek plusz buszok ilyen célra?

Képek: vezess.hu

 

"Az M1/M7-es autópálya felől rendelkezésre áll ajánlott alternatív útvonalként az Egérút – Andor utca, ahol az Andor utcai szakaszon a közelmúltban készült el a 2×2 sávos kiépítés. Így a forgalom egy része a Belvárost elkerülheti. Az elkerülő utak az elmúlt években jelentősen bővültek: kiépült az M0 keleti szektora, folyamatban van a körgyűrű déli szakaszának bővítése és kiépült az Andor utca. Semmilyen indoka nincs tehát annak, hogy az M1-M7 autópályák forgalma akadálytalanul Budapest belvárosára zúduljon rá.

Kivéve, ha valakinek Budapesten van dolga … ott dolgozik, ott lakik, ott van dolga, vagy csak kiment Budaörsre bevásárolni. Ez a BKK-nak úgy néz, már nehezen érthető.

"A 2008-ban eldöntött projektterv alapján nemrég megvalósult, Budaörsi úti buszsáv esetében a tapasztalatokat értékeljük és ezt követően lehetségesek további intézkedések és korrekciók. Ezekről a megfelelő mennyiségű tapasztalat birtokában lehet dönteni, amelyre megtörténik a következő hetekben. A felülvizsgálat során előzetesen nem zárunk ki olyan módosítást, amely további előnyben részesítést ad a közösségi közlekedésnek (a buszsáv meghosszabbítása az autópálya felől), és olyat sem, amely módosítja a forgalmi rendet, akár rugalmasabbá teszi a forgalomtechnikai rendszert, pl. a vasárnap délutáni távolsági csúcsforgalomban módosítja a sávok használatát."

Vagyis a 4 éves tervet előbb kivitelezték, majd élesben tesztelik … remekül hangzik, nem? A tapasztalatok alapján máris szeretnék a buszsávot az autópályán kivinni a budaörsi Tesco-ig, a vészsáv elvételével (vajon milyen fejet fog vágni ehhez az autópályakezelő?), vagy az újabb ötlet, hogy vasárnap délután mégis lehessen használni a buszsávot. Hát igen, a BKK arcok is lemennek hétvégén a Balcsira, szar lenne vasárnap délután a saját projektjük miatt szopni a gigadugóban a dög melegben.

Az i-re a pontot azonban az eddig szimpatikus VEKE tette fel:


"A buszsávprojekt egy európai uniós projekt, építési engedéllyel bír, nincs módunkban semmit sem változtatni rajta. Visszacsinálni nem lehet és nem is szabad, ilyet fölöslegesen kérnek rajtunk számon, nem vagyunk illetékes elvtársak.
A városvezetés pedig reméljük nem hajlik meg. Budapesten belül érezhetően jobb lett a közlekedési helyzet, nagyon sokaknak lett ezáltal jobb. A VEKE mindig is tudta és számolt azzal, hogy az egyes intézkedéseknek lesznek kárvallottjai, ám a túlnyomó többség érdekében bizonyos intézkedéseket meg kell hozni. A város megtelt, nincs több hely, büdös van, az itt lakók pedig nem csak munkavégzésre használják a várost, de itt élnek, itt próbálják felnevelni a gyerekeiket. A város elsősorban őértük kell legyen, nekik is vannak jogaik. A város mostani vezetése pedig, ezt szem előtt tartva lefektette alapelveit, hogy miszerint priorizálja a közlekedési módokat. Ezekben első helyen áll a közösségi közlekedés és utolsó helyen az autós közlekedés.
Ez így helyes, ezen nem szabad változtatni, ki kell tartani, akár tetszik, akár nem."

Az Index-nek pedig azt mondták, hogy "tudatos döntés, hogy a tömegközlekedés gyorsítása érdekében szűkítik a bevezető utak áteresztőképességét: Budapest nem azért építi az útjait, hogy azokon külsős autósok várakozzanak. Ha az M1-M7 felől érkező autósok 15 százaléka a tömegközlekedést választja, azt már jelentős eredménynek tartaná. Törökbálintról és Budaörsről vonattal 10 perc alatt Kelenföldön, 15 perc alatt a Déli pályaudvaron lehet lenni, ahonnan expresszbusszal illetve metróval gyorsan be lehet jutni a belvárosba, és ez egyre több embernek jelent ésszerű alternatívát, különösen a növekvő üzemanyagárak miatt is."

A Népszavának pedig: "Ha kimegy valaki az Erzsébet hídra, azt látja, hogy teljesen üres. Ezt akartuk. Az az elsődleges cél, hogy a dugókat kiszorítsák a városokon kívülre. Sokan tévednek abban is, hogy a városon belüli szabad autózást alapvető állampolgári jognak tartják. A valóság ugyanis az, hogy a közterület használatát a városvezetés szabályozza, s ezúttal a tömegközlekedési szempontokat részesítette előnyben. Az eddigi tapasztalatok pedig azt mutatják, hogy amikor kijelölnek egy buszsávot, akkor nem nő a dugó nagysága. A Thököly úton ugyanúgy a Róna utcáig áll az autósor, mint a buszfolyosó kijelölése előtt, de ehhez természetesen szükség volt átmeneti időre is."

Én nem merném 2 (!) autópálya összesített bevezető szakaszát a Thököly úthoz hasonlítani, de hát nekik a szakmájuk a közlekedés…

Ha már Budaörsöt és a vonatot említették:
Budaörs az ország leggazdagabb települése, mutatom a vasútállomását. Ami (döbbenet) de már 1884-ben is így nézett ki. Már itt is volt róla poszt, ugyanis csak a mellette lévő restiben lehet jegyet kapni. A vonat amúgy óránként indul Budapest felé, a parkolóba pedig körülbelül 52 autó fér el:

Ja, hogy nincsenek P+R pakolók, pontosan járó MÁV? Kit érdekel?
(A Tesco és Auchan parkolója nem P+R parkoló.)

Budapesten 3380 P+R hely áll rendelkezésre, Bécsben 160 ezer. Érthetetlen, hogy a sok százezer autós miért nem teszi le az autót, és száll át tömegközlekedésre. (Amúgy ha így tennének, egyből összeomlana az egész közösségi közlekedés tákolmánya.)

Az M1-M7 szakasza az egyetlen út Budapestre fél Nyugat-Magyarországnak, így ezt megbolygatni csak nagyon körültekintően szabad, kezdve azzal, hogy előbb kiépítjük az alternatívát jelentő közösségi közlekedést P+R parkolókkal, hogy tudjunk mit felkínálni az autósoknak, mielőtt megnehezítjük a közlekedésüket ilyen buszsávokkal.

A BKV ugyanis jelenleg a havi 10 ezer forintos bérlettel, a 320 ft-os jegyárral, a 60-as éveket időző jegyrendszerrel és a 70-es éveket 2011-ben remekül felidőző járműparkkal nem jelent egy vonzó alternatívát.
 
2010 előtt ilyet nem mertek volna megtenni a Budakeszi úttal, hiszen arra felé lakott a Főpolgármester Demszky úr … az átlagemberek le vannak szarva, így hétfő óta várom, melyik Nyugat-Magyarországon lakó fejes politikus szopja be a dugót. Szerdán meg is született a nyertes, aki nem más, mint Székesfehérvár fideszes polgármestere Cser-Palkovics András, aki egy nagyon vicces levélben rajzolta körbe Tarlóst:

"Székesfehérvárról Budapestre rendszeresen járó vidéki polgárként felháborodva értesültem róla, majd személyesen is szomorúan tapasztaltam, hogy az Ön által irányított önkormányzat illetékes döntéshozói az elmúlt napokban buszsáv kialakítására hivatkozva egysávosra szűkítették a városba nyugati irányból bevezető legfontosabb közlekedési folyosót, a Budaörsi utat. A lépés eredményét naponta több tízezren érzik a bőrükön: a korábban is zsúfolt útvonal szinte járhatatlanná vált, a csúcsforgalmi időszakban a dugó a korábbi többszörösére növekedett, a sor vége egy átlagos, esőmentes reggelen is Budaörs közepéig nyúlik.

Az eredmény önmagában is felveti a kérdést, hogy milyen szerepet játszik a józan ész a közlekedési, forgalomszervezési döntésekben, de nem emiatt „ragadtam tollat”. Az a stílus és szemlélet háborított fel, amellyel a VEKE és a BKK képviselői a lépést kommentálták. („A buszsáv lényege, hogy kiszorítsa a beáramló forgalmat a Hegyalja útról”, "Budapest nem azért építi az útjait, hogy azokon külsős autósok várakozzanak", stb.) Szavaikban és a mögöttes jelentéstartalomban jól kitapintható az a lenéző, főváros-sovén szemlélet, amellyel Budapest vezető közlekedési szakemberei a vidéki Magyarországra tekintenek. Tudjuk, hogy a budapestiek döntő többsége nem így gondolkodik, hanem a fővárost és az ország többi részét egymást kiegészítő, egymással kölcsönhatásban élő és segítő egészként szemléli.

(…) igen, ezek az emberek járhatnának tömegközlekedéssel is. Ön szerint miért nem teszik? Miért nem spórolnak a benzinen, miért nem pihennek inkább a vonaton, buszon, villamoson a fárasztó vezetés helyett? A válasz egyszerű: mert a budapesti és környéki tömegközlekedés csak elméletben nyújt alternatívát az autózással szemben, a valóságban mindenki tudja, hogy nem. Ez is egy piac, a piaci törvények uralkodnak. Ha a fogyasztók az autót választják, annak oka van.

Ez az ok pedig az, hogy a főváros határában P+R parkolók csak a látszat kedvéért vannak, az autóval járó nem tudja letenni járművét a város határában. De ha le is tudná tenni, csak egy rosszul szervezett, drága, nap mint nap kellemetlen élményeket nyújtó tömegközlekedéssel mehetnének tovább. Mert mit kínál a „külsősök” adójából is finanszírozott budapesti tömegközlekedés a kigyulladó metró kocsikon, szétszakadó csuklós buszokon, kenderkötéllel kendácsolt HÉV-szerelvényeken, soha el nem készülő négyes metrón túl?

(…) Döntsék el Önök, igényt tartanak-e a főváros címére! Ha nem, semmi gond, van megoldás. A középkorban Szent István egyszer már kijelölte Magyarország fővárosát. Nem Buda volt az. Nyilván akkor is csak egy sáv vezetett be a városba…

Ha Budapest nem akar, vagy nem tud fővárosként működni, készen állok rá, hogy parlamenti képviselőként alkotmány-módosítási javaslatot nyújtsak be. Kérem, jelezze, ha egyetért, és a szövegszerű előterjesztést benyújtás előtt elküldöm Önnek egyeztetésre.

Légipostával, hogy még az új alkotmány januári hatályba lépése előtt odaérjen…"

A VEKE is reagált a Facebookon:

Végül már Vitézy Dávid is kénytelen volt reagálni.

Friss: Tarlós István főpolgármester utasítására haladéktalanul felfüggesztik a Budaörsi úton május 30-án kialakított buszsáv üzemeltetését.

A Főpolgármesteri Hivatal MTI-hez eljuttatott csütörtöki közleménye szerint műszaki problémák miatt függesztik fel az üzemeltetést, és ezek megoldásáig mindkét sávot megnyitják a közlekedők előtt.

(A szerző Budapesten lakik, Budaörsön dolgozik, és BKV-val utazik, vagyis nem egy autóbuzi.)

Megosztás