Vastagbőr

Ilyen ország nincs még egy!

Rohad a metró is

Tegnapelőtt az elmúlt évek legkomolyabb üzemzavara történt a budapesti tömegközlekedésben, a 3 metró vonalán kigyulladt és porig égett egy metrókocsi.

"Szerencsére" a vonat ajtóhiba miatt már korábban kiállt a forgalomból, így üresen állt az Árpád hídi kihúzóvágányon, ahol füstölni kezdett, viszont a füstöt a ventilátorok okozta huzat a Forgách utcai megállóig elfújta, ahonnan három műszaki dolgozót a mentősök füstmérgezés gyanújával szállítottak kórházba.

Vagyis a rossz ajtó mentette meg az utasok életet, jobb, ha nem gondolunk bele, hogy mi történt volna, ha két állomás között egy átlagos (=tömött) metrószerelvényen történt volna ez a tűzeset …

Ilyen füstben és a töksötét alagútban hány utas jutott volna el a legközelebbi megállóig?

Képek a tűzoltásról, még több kép pedig itt.

A Tűzoltóság videója. Minden elismerésem a munkájukért!

 

A BKK azonnali vizsgálatot kért Kocsis Istvántól, de leszögezik, hogy "a metró üzeme biztonságos, ugyanakkor még a legkisebb esélyét is el kell kerülni annak, hogy a metróban tűzeset okozzon üzemzavart vagy járjon bármely más, nemkívánatos következménnyel."

Este a BKV is kiadott egy közleményt, ebből kiderült, hogy a szerelvény 35 éves, a tervezett élettartamát öt évvel meghaladó, túlfuttatott jármű volt, "és az ilyen járműnél a gondos és szakszerű karbantartás ellenére sem garantálható a hibamentes működés."

Azt tudjuk, hogy a BKV minden egyes ágazata folyamatosan rohad, a metrónál most borult ki a bili.

Sajnos eddig az öreg buszpark volt a fókuszban, pedig ha lerobban egy busz, akkor mi történik? Félreáll, leszállnak az utasok, felszállnak a következő buszra. A garázsból nem tud elindulni a busz, akkor kicsit többet kell várni a megállóban a következő buszra. De ha egy metrószerelvény lerobban / leég, akkor az egész metróvonal megbénul. Arról nem is beszélve, hogy egy lerobbant busz nehezen tud sérülést okozni az utasoknak, de egy égő metrókocsi tele emberekkel, lent az alagútban?

A slusszpoén, hogy egy metróbaleset kapcsán csak buszokkal lehet pótolni a kieső metrót, de a BKV-nak annyi működő busza sincs, hogy a paraméterkönyvet betartsa.

Vajon mi a BKV/BKK/Főváros vészforgatókönyve, ha a Nemzeti Közlekedési Hatóság megvonja a túlkoros metrószerelvények engedélyét? Ha a "modern" Alstom metrókocsik nem kapták meg az engedélyt, elég nehéz elhinni, hogy a 1976-os orosz szerelvények minden szempontnak megfelelnek (fékrendszer, tűzbiztonság stb.)

A tűzoltóság tanulmánya szerint, amely a budapesti metrót vizsgálja tűzoltás és életmentés szempontjából, az egykori szovjet szerelvények egyáltalán nem valók a hazai metróvonalakra, mivel az oroszországi állomások távolsága legalább 2-3 kilométer, ezzel szemben nálunk még a leghosszabb alagútszakasz is csak 1700 méteres. Ilyen rövid távon az elektromos berendezéseknek, nagyfeszültségű kábeleknek nincs ideje lehűlni, ami fokozott tűzveszélyt jelent.

A BKV teljes hálózatának 3%-át adja a metróhálózat, de ez adja az utazások 22%-át:

Műszaki állapotok, minden az tervezett élettartam felett van:

Az Alstom metrókocsi-tender kapcsán annyi látható, hogy az új metrókocsik beszerzése 4-5 év, alsó hangon. De Debrecenben például már az 5. közbeszerzést semmisítették meg, amit a 2-es villamos járműveire írtak ki, vagyis nálunk már a nyertes kiválasztása is évekig tart.

A mostani orosz metrókocsik teljes körű felújítása is csak pár év haladékot jelentene, az új metrókocsik beszerzését nem lehet megúszni.

Prágában nagyon szépen felújították az orosz metrószerelvényeket, alig lehet ráismerni. De ne is hasonlítsuk össze a mi metrónkat a "fejlett nyugatéval" …

Na mármost, ha a tulajdonos (Főváros) tudta, hogy 30 év a tervezet élettartam, ami 2006-ban járt le, és hogy kb. 4 év az új metrókocsik beszerzése, akkor 2002-ben el kellett volna kezdeni ennek végrehajtását.

De mit csinált 2003-ban a kedves főpolgármesterünk?

Mutatom:
"A miniszterelnök és a főpolgármester szándéknyilatkozatot írt alá a 4-es metró építéséről szóló szerződés jóváhagyásáról."

A Legnagyobb Életmű mindent megért, sokkal fontosabb volt, mint a túlkoros metrószerelvények "ügye".
 

Ui:
Még nincs is nyár, még nincs is "meleg", de tegnap nem járt a 3-as, a 28-as, a 62-es és a 62A villamos, mert a "melegtől" felpúposodtak a sínek, illetve a buszokban pedig felforrt a hűtővíz.  Nyáron felejtsük el a villamosokat, télen a fagy miatt a buszokat, és egész évben necces a metró.

Füvesített villamospálya, zajvédőfal a 14-es villamos vonalán, az öreg Tátra villamosok felújítva: videó. Ja, Prágában.

Mit mondhat ilyenkor egy budapesti lakos, aki minden hónapban kicsengeti a 9800 forintot?

Köszönjük Demszky Gábor!

Ui 2:
A Fővárosi Közgyűlés jövő héten szuperaktuáliséségetőfontos ügyekben fog szavazni, mint például, hogy a Köztársaság tér új neve II. János Pál pápa tár legyen-e.
Nem viccelek, itt a lista. Az új táblanevek, új térképek, új menetrend, az összes érintett lakos lakcímkártyája, valamit minden lakcím módosítása a bankoknál, közműcégeknél … szerintem megéri! Le az avítt, kommunista Köztársaság térrel!

No, nem is ez a legfontosabb, hanem hogy arról is szavazni fognak, hogy 100 milliárdért belevágjanak-e az új villamosok és trolibuszok beszerzésébe. Nem tudom, hogy létezik-e prioritás lista, de a metrószerelvények felújításának / cseréjének valamint a villamospályák felújításának előrébb kellene rajta lennie …

Ui 3:
Nézzük újra végig a HVG "Nagyítás" fotósorozatának egyik részét. Nekik köszönhetjük, hogy még mennek ezek a szerelvények, és nem halt meg bennük senki. "A BKV Kőér utcai telephelyének karbantartóüzemében 60 fő végzi reggel 6 órától 18 óráig a 25-35 éves metrószerelvények folyamatos vizsgálatát és azonnali javítását. A munkások nagy része több mint 15 éve áll a tömegközlekedési cég szolgálatában."

Megosztás