Vastagbőr

Ilyen ország nincs még egy!

Az ORFK és az atomvonat

November 20-án atomvonat haladt át Magyarországon. A vonat a szerbiai Vinca kutatóreaktorából összesen 8030 nagy dúsítású, kiégett fűtőelemet vitt el Magyarországon át Szlovéniába, ahol tengeren vitték tovább Oroszország felé.  A szerelvényt minden állomáson és vasúti átjáróban, illetve a közút mellett futó sínek mentén is rendőrök és kommandósok biztosították.

Koblinger László, a szállítmányt több más hatóság közreműködésével engedélyező Országos Atomenergia Hivatal (OAH) főigazgató-helyettese szerint a nagyszabású biztonsági intézkedésekkel kísért szállítmány költségeit a Nemzetközi Atomenergia Ügynökségen keresztül teljes egészében az Egyesült Államok állta.

Az USA Nemzeti Nukleáris Biztonsági Ügynöksége (NNSA) 2004-ben indított egy Global Threat Reduction Initiative (GTRI) néven futó programot. A GTRI keretében az amerikaiak világszerte igyekeznek azonosítani, biztonságba helyezni és begyűjteni azokat a nukleáris anyagokat, amelyek nagy kockázatot jelentenek, vagy nincsenek kellő biztonságban. A program a "sebezhető", nem kellően védett civil nukleáris létesítmények nagy dúsítású fűtőelemeire koncentrál, amelyeket különböző szerződések alapján igyekszik visszajuttatni származási helyükre, Oroszországba vagy az Egyesült Államokba. A GTRI honlapja szerint erre azért van szükség, mert az ilyen fűtőelemekből terroristák házi készítésű atombombát vagy sugárzó anyaggal szennyezett, úgynevezett "piszkos bombákat" állíthatnak elő.

A program Közép- és Kelet-Európában is működik, mivel az itteni kis államok kutatóreaktorait annak idején szintén nagy dúsítású szovjet fűtőelemekkel látták el – mondta Koblinger László. Míg a Paksi Atomerőmű fűtőelemeinek urán-235-tartalma 3,5-4 százalék, addig a kutatóreaktorokban használt fűtőelemeknek 20 százalék fölötti urán-235-tartalmuk van. Ilyen kutatóreaktor található Vinca mellett Budapesten is, a KFKI (a korábbi Központi Fizikai Kutatóintézet) telephelyén: az amerikaiak által fizetett program keretében ezt a reaktort például fokozatosan átállítják alacsony dúsítású fűtőelemekre – mondta a főigazgató-helyettes.

Koblinger szerint a hétvégén Magyarországon átszállított, kiégett fűtőelemek elszállítása "hajszálnyit problémásabb volt", mint a világ más részein begyűjtött urán elszállítása, mert a szerb fűtőelemek tokozása korábban meglehetősen rossz állapotban volt. A vincai reaktor 1958 és 1984 között működött, a most elszállított elemeket pedig a leállítás óta tárolóban tartották: "mivel a délszlávok egy ideig mással voltak elfoglalva, nem nagyon foglalkoztak ezzel, és a fűtőelemek alumíniumtokjai ezt megsínylették" – mondta. Az elmúlt években ezért az elemeket teljesen "újra kellett tokozni", rozsdamentes acéltokokba helyezték őket, és csak így lehetett vonatra rakni a szállítmányt. A szállítás másik nehézségét az útvonal okozta, a legrövidebb út ugyanis Ukrajnán keresztül vezetett volna, de az ukrán hatóságokkal nem sikerült megegyezni a szállítás feltételeiről.

Maradt hát a Magyarországon is átvezető hosszabb, körülményesebb útvonal.
A rendőrségnek a hatályos magyar és EU-s jogszabályok szerint kötelessége biztosítani az ország területén áthaladó atomvonatokat, és mivel a szerb szállítmány minden hatósági engedélyt megkapott, annak a védelmét nem utasíthatta vissza.

A nagyfokú készültség természetesen indokolt, elvégre nem kockacukor van a vasúti kocsikban, másrészt meg napjainkra az atomvonat szóhoz automatikusan kapcsolódik a tüntetők kifejezés. Legutóbb egy francia-német szerelvény ellen demonstráltak több ezren, néhányan oly hevesen, hogy ellenük könnygáz, gumibot, vízágyú is bevetésre került.


(képek innen)
 

Nálunk ilyesmiről szó sem volt. Sőt, a vonatttal kapcsolatos infók titokban tartása olyannyira jól sikerült, hogy a magyar Greenpeace "az RTL Híradójától tudta meg, hogy egy hasonló szerelvény áthaladt Magyarországon." Ezután kiadtak egy korrekt közleményt, és kész.

Tehát nem voltak terroristák, tüntetők, bejött a vonat, kiment a vonat, feladat kitűnően teljesítve, siker.

Csak egy icipici szépséghiba van….

Buktunk rajta kb 20 milliót. 

Az ORFK szerint a biztosítási tevékenység a rendőrség számára összesen 57,4 millió forintba került. A szolgáltatásért a kiégett fűtőelemek tulajdonosával kötött szerződés alapján 35 millió forint plusz áfa járt a rendőrségnek – áll az [origo]-nak küldött tájékoztatásban.

Az azonban az ORFK tájékoztatásából nem derült ki, hogy miért kértek a szerelvény biztosításáról kötött szerződésben kevesebb pénzt, mint amennyi költségük a vonattal volt. Az ORFK sajtóosztályán erre a kérdésre későbbre ígértek választ.

 

Két verzió van:

1, Megkapták az infót, hogy jön a vonat, biztosítani kell. Modellezték, megtervezték, csináltak egy kalkulációt, levontak a végösszegből 20 milliót, és kiszámlázták az amcsiknak.

2, Megkapták az infót, hogy jön a vonat, biztosítani kell. Megcsinálták, kiszámolták a költségeket, levontak belőle 20 milliót, és kiszámlázták az amcsiknak.

Mert arra gondolni sem merek, hogy csak úgy hasraütés alapján mondtak be egy számot az USA-nak, most meg vakarják a fejüket……

 

Megosztás