Puskás-kiállítást csinál Schmidt Mária alapítványa 3,9 milliárdból a Puskás-stadionban
A magyar kormány – annak ellenére, hogy a stadion eredeti terveiben is szerepel- két részletben 3,9 milliárd forintot irányzott elő...
A Nemzeti Együttműködés Programjának igénytelenül beszkennelt változata 2010. május 22.óta fent pihen az országgyűlés honlapján. A 2010-es megnyert választások után készült, tele hátrafele mutogatással, ígéretekkel és iránymutatással. Ez volt az utolsó program, amit Orbán Viktor és a Fidesz kiadott, ezért közel 9 év elteltével leporoltuk, hogy nosztalgiázhassunk. Sorozatunk első részében a gazdasággal és a közbiztonsággal kapcsolatos ígérgetéseket szemléztük, most pedig az egészségüggyel foglalkozó részeket nézzük át.
Kilenc (azaz 9) költségvetési időszaka volt a Fidesznek, hogy pénzt pumpáljon az egészségügybe és átszervezze azt működőképesre – működőképesebbre, hogy ne legyünk szigorúak. Kilenc év, hogy meggyőzze arról az orvosokat, hogy nem érdemes külföldön karriert építeniük, mert lehet azt itthon is. Kilenc év, hogy a kórházakat megtanítsa a gazdaságosságra – az igazgatók kirugdosása helyett.
Kilenc év, hogy megoldja az EÜ legnagyobb problémáját, miszerint mennyire alulfinanszírozott a teljes ágazat.
„Szocialista-szabaddemokrata kormányok az ágazat finanszírozását az aktuális gazdasági helyzethez igazították. A jelenlegi finanszírozás mára elégtelenné vált: nemcsak az európai uniós országok átlagához, hanem a közép-európai országokhoz képest is kevesebbet költünk egészségügyre. Ma GDP-arányosan 1%-kal, közel 300 milliárd forinttal kevesebb jut nálunk egészségügyre, mint szomszédainknál. Cél, hogy az új kormányzati ciklus során az arány javuljon.”
Így kezdi a NER program a beszámolóját az egészségügyről, és nagyon nem is lehet belekötni, hiszen a szoci kormányok (sem) tettek túl sokat az ágazat előremozdításáért és fejlesztéséért. Persze tudjuk, hogy a másikra mutogatás a politikában sosem oldott meg semmit, pusztán egy előre magyarázkodás volt mindig, hogy milyen nehéz helyzetből indulunk.
„Egy nemzet egészségi állapotát nemcsak a gazdaság fejlettsége határozza meg, hanem az egészségi állapot is visszahat gazdaságára. A jelenlegi népegészségügyi helyzet az ország versenyképességét is jelentősen veszélyezteti. Kiemelt cél a lakosság egészségi állapotának javítása és a területi különbségek csökkentése. Hiába létezik országos szintű, törvény által rögzített népegészségügyi program, ha elmarad a feladathoz rendelt finanszírozás. A népegészségügyre szánt pénzt az elmúlt években töredékére csökkentették. Törvényben kell garantálni a Népegészségügyi Program megfelelő finanszírozását.”
De hol is tartunk hosszú kemény, „jobban teljesítő” évek után?
A KSH 2017. márciusi elemzéséből kiolvasható, hogy az egy lakosra jutó, vásárlóerő-paritáson számolt egészségügyi kiadás Magyarországon 2015-ben 1371 euró volt, amellyel hazánk az EU-tagországok között az alsó harmadba esett (az EU-átlag a miénk több mint duplája, 2781 euró volt). Az egészségügyi kiadások 7,1%-os GDP arányának tekintetében is a hátsó fertályt foglaljuk el (az EU-átlag 9,9% volt).
A bruttó hazai össztermékhez viszonyított egészségügyi kiadás három európai uniós országban haladja meg a 11%-ot – mit ad Isten pont a három „lesajnáltban”, Németországban, Svédországban és Franciaországban – amúgy Európában a nem uniós tag Svájc a listavezető (11,5%).
Szintén a KSH adatai alapján mérhető az is, hogy miközben a V4-országok és a szomszédos Ausztria folyamatosan fejlesztik egészségügyüket, hazánkban az egészségügyi kiadások 2005 óta bizony nem, hogy nőttek, valamicskét még csökkentek is reálértéken, és a 2010-ben beígért nagy változásból sem látszik semmi.
„A közvetlen betegellátásból megközelítőleg 250 milliárd forintot, az Egészségbiztosítási Alapból pedig majdnem 400 milliárd forintot vettek el . Ennek eredménye lett a betegek terheinek növekedése, hosszú várólisták kialakulása, orvosok és szakdolgozók elvándorlása, valamint a teljes infrastruktúra lepusztulása. (…) A szakellátások jelenlegi finanszírozása elégtelen: nemhogy az eszközvisszapótlást (amortizációt) nem biztosítja, de a működőképességük megmaradásához sem elegendő. Az új kormányzatnak stratégiai szerepet kell adnia a szakellátás számára, mert ez lakosságközeli definitív ellátást biztosít, teret ad az egynapos beavatkozásoknak, valamint tehermentesíti a kórházi ellátást. Mindez a várólisták hosszának csökkentéséhez is hozzájárul.”
Ezt már a NER írja megintcsak hátra fele mutogatva. Istenem, milyen szép is lenne ha valóban ezen a 650 milliárd forinton múlt volna az egészségügyünk bukása. Hisz ez kb akkora összeg, amekkorát a Matolcsy alapítványok elloptak elköltöttek. De sajnos nem ezen múlt, ezért ma is ott tartunk a várólisták kapcsán, hogy:
2018-ban és 2017-ben átlagosan 28 ezer beteg várt valamilyen műtéti beavatkozásra.
Mindezek ellenére, vagy inkább ezt tompítandó, a NEAK hangsúlyozta, hogy a magyar kormány 2010 és 2018 között már 26 milliárd forint többletforrást biztosított a legrégebben várakozó betegek ellátására. Sőt, a várólista-csökkentési program az idén is folytatódik kemény 6 milliárd forintból. Remek hírek, köszönjük szépen, hiszen ebből a pénzből akár kijönne még 3 mexikói templom felújítása, vagy még 1 vietnámi művház, esetleg még egy stadion egy NB2-es focicsapatnak.
Tudom, hogy demagóg vagyok, ők meg csak pozitívak, hiszen örülnünk kell ennek is, a NEAK elmondása szerint ugyanis így is Európa középmezőnyébe tartozunk, és a várólisták hossza már nem csökkenhet tovább!!! Kész, vége, kimaxoltuk!
Kár, hogy mind a két állítás jó nagy hazugság!
Az EHC éves KPI mutatóiból látszik, hogy Európában azért sok országnak sikerült ez hál’Istennek. Itt hazánk csupán Angliát és Írországot előzi meg, és mindössze a „háziorvosok aznapi elérhetőségében” tudott zöld mutatót produkálni. (Svájc itt is eminenskedik). Látszik, hogy van hova fejlődni, ahogy az is, hogy ha 2-en vannak csak mögötted egy 35-ös listán, az bizony nem a középmezőny, hanem a béka segge.
„A helyzetet tovább rontotta az évente többször is változó és csökkenő finanszírozás. Ezek a tényezők vezettek oda, hogy a kórházak háromnegyede súlyosan eladósodott, ötven százalékuk pedig csődbe ment vagy csődközeli helyzetbe került. Az ágazatot jelenleg a beszállítók hitelei, valamint az orvosok és nővérek hivatástudata tartja életben.”
A NER azt is gyönyörűen felmérte, hogy a kórházak totálisan el vannak adósodva, és csődközeli helyzetben vannak, de szuperjófejek a beszállítók, hogy hiteleznek, plusz az orvosok és a nővérek hivatástudata is kiemelkedő. De természetesen ennek a megoldására sem volt elég 9 év. A kórházak azóta is minden évben újra és újra eladósodnak, és sokkal jobban mint azt 2010-ben tették.
Tűzoltásként, az újratermelődő adósságállomány miatt az elmúlt években többször is sor került részleges adósságkonszolidációra, rendszerint az év végén egyszeri támogatás formájában – melyre nagyon szépen tudja verni a mellét a kormányközeli sajtó -, illetve az egészségügyi közintézmények finanszírozását biztosító gyógyító-megelőző ellátások előirányzat év végi maradványának felosztásával.
Szóval itt tartunk ma, 9 év NER után.
A már említett 2018-as EHC index alapján a 3. legrosszabb az egészségügyünk Európában. Csak Albániát és Romániát előzzük meg. A kormányzat szerint persze a fejlődés folyamatos, Magyarország jobban teljesít, és soha nem látott összegek mennek az egészségügybe.
Az emberek szerint pedig?
Nos, nem árulok el nagy titkot, a közvéleménykutatások szerint az egészségügy helyzete Magyarország legsúlyosabb problémája. A Standard Eurobarometer (EB) kutatások azt mutatják, hogy a magyarok ráadásul egyre nagyobb problémának látják az egészségügy működését.
2012 májusában 11 százalékos említettséggel ez a probléma a negyedik helyre került a rangsorban. Megelőzte a megélhetést, a munkanélküliséget és a gazdasági helyzet is.
2014 őszén 21 százalékos aránnyal már a harmadik volt, a 2016. tavaszi adatfelvételkor pedig először ugrott a legproblematikusabb pozícióba. Akkor a megkérdezettek 37 százaléka érzékelte súlyos problémának az egészségügyet, ami az eddigi legmagasabb érték.
Azt a nyomorult bevándorlást meg „csak” az emberek 30%-a! És ez szintén egy nagyon beszédes adat.
A magyar kormány – annak ellenére, hogy a stadion eredeti terveiben is szerepel- két részletben 3,9 milliárd forintot irányzott elő...
A hvg.hu vette észre a Magyar közlönyben, hogy kerek egymilliárd forintot kapott „a magyar divat- és designipar átfogó megújításához és fejlesztéséhez...
Múlt csütörtökön jelent meg az abcug.hu-n egy cikk, melyben interjút készítenek néhány, kormánypárti médiamunkással. Olyan fiatalokkal, akikben három dolog volt...
Alig fél éve adta át vadonatúj, ropogós 14,65 milliárd közpénzből felhúzott stadionját Orbán Viktor második kedvenc csapata, a Mol Vidi...