Vastagbőr

Ilyen ország nincs még egy!

"üzletasszonyok"

Olvasók nélküli bulvároldalak állami hirdetéseiből nyeli a közpénzt a Rogán-Sarka koprodukció

A magyar kormány Rogán Cecília és Sarka Kata, míg a Magyar Bírósági Végrehajtói Kar Sarka Kata férjének bulvároldalain hirdet – kivétel nélkül minden cikk alatt. A weblapokat üzemeltető cégek féltucat dolgozóval, szinte olvasók nélkül, példátlan 80% fölötti profitrátával üzemelnek, és évi 1 milliárdos tiszta nyereséget termelnek.

1,3 milliárd forint osztalékot vettek ki a tavalyi év után Rogán Cecilia és Sarka Kata a szerényen csak Top World News-nak nevezett internetes bulvárlapjából. Ez 85%-os profitrátát jelent, ami példátlan a média világában, hisz ma az internetes lapok nem kormánypárti része főleg olvasói adományokból és előfizetésekből kénytelen fenntartani magát és a túlélésért küzd. Ezzel szemben Rogán Antal propagandaminiszter volt feleségének – és az ő barátnőjének – a megélhetés nem okoz gondot, hozzájuk olvasók nélkül is dől a lé. De mi lehet az oka ennek a különbségnek, a tehetség, a tökéletes üzleti modell, vagy az isteni csoda? Nos, egyik sem.

Fölöttük a magyar kormány mecénáskodik, s az ország vezetői szemmel láthatóan úgy érzik, remek befektetése az adófizetői forintoknak a bulvárlapban hirdetni a propagandát.

A példátlan siker Vadai Ágnesnek, a DK frakcióvezető-helyettesének is szemet szúrt, ezért írásbeli kérdést nyújtott be a Polt Péter legfőbb ügyésznek: azt tudakolta tőle, hogy „Tényleg gazdasági csoda a Top News Hungary Kft. profitja?”

Vadai a 24.hu cikkére és a Direkt36 anyagára hivatkozva kérdezte Poltottól, vizsgálta-e az ügyészség, hogy „fiktív szerződésekkel álcázva, valós gazdasági tevékenység nélkül, szándékosan jogtalan haszonszerzés céljából és eleve a vagyoni károkozás érdekében cselekedve, összehangolt és konspirált tevékenységgel, részben állami hirdetések és közbeiktatott kormányközeli cégek formális felhasználásával közpénzből is nyújtott támogatásokból is származó felháborító és jogállamban megengedhetetlen vagyonátmentés történt.”

Vadai ezzel annak az egyértelműnek tűnő gyanújának adott hangot, miszerint a milliárdokat termelő profitbánya valójában csak színlelt gazdasági tevékenységet végez. Polt a levelet feljelentésként értékelte és továbbította a Nemzeti Nyomozó Irodának, de a rendőrség ennek ellenére pár nap alatt elutasította a feljelentést. Szerintük csalás bűncselekménye nem állapítható meg a céggel kapcsolatban, és Vadai nem is hozott erre bizonyítékokat. Azzal érveltek, hogy önmagában a 85 százalékos profitráta nem elég a nyomozás elindításához.

Rogán Cecilia és Sarka Kata cége annak ellenére ért el látványosan kiemelkedő üzleti eredményt, hogy a TWN.hu a Gemius adatai szerint a napi látogatottsági versenyben általában nem fér be az első 150 legolvasottabb magyar weboldal közé sem, és a közösségimédia-elérése is rémesen gyenge. A Facebookon mindössze 23 ezer követőt gyűjtöttek, posztjaik elérése pedig annyira silány, hogy a legtöbbször egy darab lájk sem érkezik rájuk.

De nem csak a hölgyeknek megy ennyire jól a bulvárlap-üzemeltetés, feltűnő ugyanis, hogy mostanában Sarka Kata férjének érdekeltségei is aranybányaként üzemelnek.

A Femcafét kiadó Netrise Hungary Kft. például a 2020-as évet 927 millió forintos adózott eredménnyel zárta. A cég 2017 nyarán lett Bessenyei Istváné, Sarka második férjéé. Az, hogy a tulajdonosváltás milyen változásokat eredményezett a cég eredményeiben, a 24.hu lenti grafikonjában tökéletesen látszik:

A két cég milliárdos bevétele azonban nem elég, Bessenyei egy cégen keresztül – feleségéhez hasonlóan – szintén üzemeltet két minimális látogatószámmal rendelkező, teljesen érdektelen bulvároldalt is, a AC News-t és a Pepitamagazint.  Előbbit 927, míg a Pepitát kerek 1100 ember követi Facebookon.

Az AC News Kft.-ben 2020 szeptemberében szerzett többségi, 95 százalékos tulajdonrészt Bessenyei, és gyér látogatottság ide vagy oda, mit ad Isten, egyből megugrottak a számok. Az évi nettó árbevétel a 2020-as 86 millió után 2021-ben már 1,1 milliárd forint lett, a nyereség pedig a 2020-as 24,2 millió forintról 2021-re 1,01 milliárdra nőtt. Vagyis a bevétel nagy része tiszta haszon lett. Ez a Top News-nál is valamivel nagyobb, bő 87 százalékos profitrátát jelent.

A két oldal, az AC NEWS és a Pepita jelenlegi

legnagyobb hirdetője az MBVK, vagyis a Magyar Bírósági Végrehajtói Kar, aminek videói szinte minden cikk alatt megjelennek.

Az MBVK az a testület, amihez a tavalyi év legnagyobb botránya fűződik: a kar elnökét, Schadl Györgyöt év végén tartóztatták le korrupció miatt (ennek ellenére maradt ő az elnök), és Völner Pál államtitkárt is kenőpénzek elfogadásával vádolják. Azt pedig az Átlátszó már évekkel korábban kiderítette, hogy a Végrehajtói Kar és elődje, a Magyar Bírósági Végrehajtói Kamara a kormányzati reklámkampányokat szervező, Balásy Gyula tulajdonában lévő Lounge Design Kft.-nek és a kormánykampányokat terjesztésében résztvevő Magno Studio Kft.-nek fizetett sok-sok közpénzt kommunikációra.

Megosztás